Jak stále všude opakuji: Jsem sice gadžovka, ale často jezdím mezi „normální“
Romy a to nejen u nás, ale i jinde v Evropě. Toto činím asi dvanáct let.
Netvrdím, že jsem expert na „romskou duši“. Ale co vím, to je to, že se sociální
pozice romského etnika – mluvím o většině – propadá.
Zvyšuje se anticigánismus… a
tento postoj se zase týká většiny „bílých“. Není to rasismus, protože „anticigáni“
nekritizují barvu pleti, ale to, že Romové nepracují, neplatí, demolují domy,
neposílají děti do školy, kradou koleje a kabely… zato jezdí v super autech,
peníze z dávek hází do automatů, půjčují si peníze od různých pofidérních
společností a za to si kupují plazmové televize.. atd. Tento pohled zastiňuje
vlastnosti a schopnosti, které by jistě gadžové ocenili, jako jsou rodinné
svazky, hudební talent, řemeslná zručnost atd…
Zmíněný anticigánismus roste plošně, proto je také nutné vytvořit nějakou kostru
(koncepci), která pak může být oblečena podle potřeb lokality.
Je jistě zapotřebí, aby začaly spolupracovat všechny resorty a aby konkrétní
práce byla pod dohledem samospráv.
Rozdělování do skupin se jistě může zdát diskriminující, ale na druhou stranu
těm sociálně nejvyloučenějším by byla poskytnuta největší péče a pomoc, aby se
odrazili ode dna. Na druhou stranu těm, kteří se marně snaží z ghett vyvázat,
koncepce nabízí rychlé řešení.
Jestliže koncepce předpokládá i parcelování rodin, je to proto, aby se zmírnily
negativní pohledy zejména mladých na vzdělání a přístup k práci. Je smutné, když
mladí po vzoru (a zkušenostech) rodičů vidí svoji budoucnost jako žití na
dávkách a připadá jim to normální až správné. Jestli je jiné řešení, nechť je
nabídnuto.
Otázky – u jejíchž odpovědí váhám – jsem před pár dny pokládala koordinátorům a
sociálním pracovníkům (Romům) na Balkáně. Šlo právě o rozpouštění romských
lokalit, i v měřítku jako je Dobrá Voda (osmdesát lidí). Tuto cestu vidí jako
jedinou správnou.
Jistě, lze rozpouštět pomalu, tedy, že se budou děti vzdělávat… a ti pak opustí
ghetto. Zůstanou tam ale rodiče a prarodiče a ti, kteří „náladě“ ghetta
nedokázali odolat. Na příkladu Dobré Vody vidíme, kolik energie a sociální práce
spolkne i tak malá lokalita. Tím nechci snižovat úspěchy, opravdu jsou. Tento
model lze ale těžko použít všude.
NEPŘEHLÉDNĚTE
Realita v Dobré Vodě dokazuje nedomyšlenost koncepce Jiřího Čunka
Jistě, vidím i možné zádrhele. Zdá se, že rozčlenění do skupin by mělo menší
požadavky na počet sociálních pracovníků. Přesto se obávám, že i tak se budou
těžko hledat. Požadavky Romů, aby tito byli zejména Romové, je oprávněný. Je
ovšem potřeba tyto lidi najít a zaškolit. Je ovšem potřeba, aby tam pracovali na
stejné úrovni i gadžové, protože přeci jen jde o integraci. V úspěšných
lokalitách v Evropě tuto práci vykonávají vesměs dobrovolníci. Máme je? Máme
jich dostatek? Tímto oceňuji vysoko i dnešní práci našich teréňáků. Tazatelé na
Balkáně ale zdůraznili, že je zapotřebí, aby tito lidé opravdu v lokalitě žili a
nejen „přicházeli do práce“.
Myslím, že za zamyšlení stojí také to, jestli náš systém vzdělávání – i ten
modernější – je pro energií nadupané romské děti tím přijatelným. Odpor ke škole
má i velká část „bílých“.
Další problém je najít pro Romy práci. Dnešní zaměstnavatelé opravdu nechtějí
zaměstnávat Romy. Údajně, ale často i fakticky, na ně není spolehnutí. V
koncepci jsou naznačeny sankce, kdy by bylo nutné práci přijmout a v ní setrvat.
Jak ale zlomit dnešní nechuť zaměstnavatelů, to nevím. Zatím různě princip
antidiskriminace obchází. Například v nabídce pracovních míst napíší Ne R!!!,
což značí: Neposílat Romy!
Myslím, že si Romové opravdu zaslouží žít „jako lidi“ a nepotácet se na
sociálním dnu. Věřím, že už jistá snaha zlomí anticigánismus. Jsem možná naivní,
ale jinou cestu nevidím.
Pokud ČUBA zvedla mandle etno-byznysmenů, je to vlastně dobře. Třeba přehodnotí
priority a začnou se opravdu zajímat o svoje romské etnikum. Howg, jdu psát
Kosovo.
KAM DÁL?
Realita v Dobré Vodě dokazuje nedomyšlenost koncepce Jiřího Čunka
SPECIÁL: "Romská" Koncepce MMR
Čunek žádá omluvu, Veselý zvažuje podání žaloby
ROMEA: Zveřejnění Čunkova pracovního materiálu o Romech je pouhým předvolebním
tahem
Romští členové Rady vlády pro záležitosti romské komunity: Čunkova romská
koncepce je příliš obecná
Čunek předal svou "romskou" kocepci Džamile Stehlíkové
Baláž: Na "romské koncepci" MMR spolupracuji s členy bývalé i současné "romské
Rady"
Rada usiluje o to, aby Čunek přestal chystat romskou koncepci
Čunek už nechystá romskou koncepci, spolupracuje se Stehlíkovou
Čunek má koncepci řešení romské otázky, projedná ji se Stehlíkovou
KOMENTÁŘE
Čunek v porcelánu
Všechny Romy do jednoho pytle nedostanete
"Nová" studie o Romech, verze Čunek
Řešení situace Romů nás prostě bude stát peníze
Čunkův recept na popularitu