Jste islamofob? Pak vezměte nůžky a z fanouškovského trička, které vám zbylo
od posledního Mistrovsví světa ve fotbale či hokeji vystřihněte státní znak.
Poté vezměte jehlu a nit a vystřižený státní znak přišijte na státní vlajku ČR.
S takto vzniklou kreací, pravděpodobně dávající veřejnosti najevo váš
dvojnásobný vlastenecký zápal, pak pod vedením poslance Parlamentu ČR za
devítičlennou stranu a své politické zakotvení věčně hledající političky můžete
vyrazit do ulic. Že se z vašeho zástupu budou ozývat rasistické a k tomu
vulgární pokřiky, které klidně mohou naplňovat skutkovou podstatu trestného činu
hanobení národa, rasy a přesvědčení – postihu se nebojte. A nebojte se ani
obvinění z pozměňování státních symbolů. Pod policejní ochranou dojdete klidně
až na ministerstvo vnitra a cestou si ještě zevnitř prohlédnete letenský tunel,
běžnému chodci nepřístupný. Vaše právo na svobodu slova i shromažďování bude
ochráněno, zajištěno, ošetřeno ….. i s tolerancí k jistým „přešlapům“. Vždyť
jsme přece Češi.
Nebo vám spíš záleží na pokojném soužití mezi lidmi různého původu a
náboženského vyznání? Pak vezměte reprodukci některé z variant tzv.
„Česko-romské vlaky“, artefaktu spojujícího motivy vlajek české a romské, který
nikdy na žádný státní symbol neaspiroval, a nikdy nechtěl nic víc, než umělecky
vyjádřit nezpochybnitelnost místa romské menšiny v České republice. Potom s
několika muslimy, několika Romy a několika křesťany běžte sdělit účastníkům
demonstrace proti islámu v Česku, že se v České republice spolu přece všichni
vejdeme i v dobrém. V této společnosti chvíli držte cíp tzv. „Česko-romské
vlaky“. Pokud od někoho, kdo spolu s vámi tzv.„Česko-romskou vlajku“ drží, zazní
i některá z romských písní, dočkáte se rasistických nadávek od islamofobů a
následně i zadržení pro „podezření z přestupku proti pořádku ve státní správě,
hanobení státního symbolu," ze strany Policie České republiky. Budete dovezen(a)
na policejní stanici a cestou si ještě prohlédnete policejní anton zevnitř. Také
jinak běžně nepřístupný. Můžete si za to sám(a), neměl(a) jste veřejně dávat
najevo nesouhlas s islamofoby.
V tomhle místě jsem chtěl pokračovat zhruba ve smyslu, že nechápu, v čem je tak
zásadní rozdíl mezi Romským kolem na straně jedné a Českým lvem a Moravskou
orlicí na straně druhé, že v prvním případě je policejní zásah nutný a v druhém
nikoliv, byť se zpod Státním znakem pozměněné Státní vlajky ozývá rasistický
pokřik trestný sám o sobě. Atd., atd.
Ale pokračovat tak nebudu, protože mne minimálně dvě možná vysvětlení rozdílu
napadají. To první by se neslo v duchu úsloví „Bližší košile než kabát“ Proč by
pořádkové síly měly riskovat konflikt se skupinou v počtu řádově stovek lidí
volajících po „rázných řešeních“ (což dal minimálně jeden z nich najevo nejen
slovy, ale i skutkem), když mnohem snazší je eliminovat svolavatele shromáždění
několika desítek křesťanů s faráři, muslimů, romských aktivistů a dalších
nenásilí preferujících „sluníčkářů“, když se tito stali trnem v krasocitném oku
parlamentním poslancem a věčně hledající političkou oslovených islamofobů, mezi
kterými jistě nikdo neviděl žádné rasisty či neonacisty. I s tím, že zdaleka ne
všem stejně měřící právo se mílovými kroky vzdaluje spravedlnosti.
Druhé vysvětlení by pak bylo, že hlavní problém Romského kola spočívá v tom, že
je ROMSKÉ. Zde navíc použité v rámci solidarity s v České republice žijícími
muslimy. Lze-li tolerovat (či je dokonce v pořádku) pozměnění státní vlajky
České republiky dalším českým státním symbolem, ten romský je dle mluvčí Policie
ČR přinejmenším „podezřením z přestupku proti pořádku ve státní správě, hanobení
státního symbolu," Pokud se toto možné vysvětlení jen vzdáleně blíží
skutečnosti, pak už nemá smysl uvažovat, jak moc se zdaleka ne všem stejně
měřící právo vzdaluje spravedlnosti. Zde by totiž začalo směřovat někam, kde by
se jednou samo mohlo ztotožnit s něčím, co bychom třeba mohli nazvat
SSpravedlností.