I když se obvykle ke komentářům ke svým článkům nevyjadřuji, donutily mě
některé z nich k napsání následujících několika řádků.
Jak někteří diskutující uvádějí, pocházejí z asijské oblasti i jiné národy
než jen Romové. Tyto národy ale Asii opustili podstatně dříve než Romové (ti
odešli mezi 6. a 9. stoletím, což je vzhledem k šíři světových dějin poměrně
nedávno). K původu Romů v Indii přivedla vědce minulých století podobnost mezi
romštinou a jinými jazyky mluvenými na indickém území (viz. můj první úvodní
článek
Dlouhá cesta k dómům). Na základě
nesporných proklamací indického původu romštiny a dalšího studia její historie
došli historičtí lingvistici ke zjištění, že Romové pocházejí ze seskupení kast
označovaných jako dómové. Nebyla to jen Milena Hübschmannová, která se
spojitostmi mezi dómy a Romy intenzivně zabývala, ale byli to i jiní uznávaní
vědci z různých zemí světa.
Mé články mají poukázat na podobnosti mezi těmito dvěma skupinami a především
informovat o životě a vývoji dómů v současné době. Ve všech svých článcích
týkajících se podobností mezi dómy a Romy uvádím, že Romové určité praktiky
vykonávají podobně nebo stejně jako dómové, nikoliv že mají tyto praktiky
zaručeně indický původ. Takové tvrzení v současné době nikdo podat nedokáže. Já
hovořím pouze o podobných prvcích v sociální struktuře a rituálech dómů a Rómů a
nechávám je k osobnímu zamyšlení každého čtenáře. Stejně tak se v mých článcích
neobjevuje vyloučení podobných jevů napříč různými kulturami.
Přesto. Moc nerozumím tomu, co přesně chtějí někteří diskutující čtenářům a
mně říct. Chtějí snad říct, že Romové pocházejí z Izraele? To v těchto
diskusních příspěvcích zatím nezaznělo. Podobnosti mezi zvyky Romů být u
Izraelců samozřejmě mohou, ale je to právě jazyk, který dokáže téměř jistě původ
určité skupiny obyvatel odhalit. Stejně tak na původ Romů poukázala romština.
Své články na této proklamaci stavím a pokouším se jít dále a zmínit momenty, ve
kterých se Romové a dómové setkávají.
Braní si do úst Milenu Hübschmannovou (pokud v některých jiných komentářích
spadá pod termín “spol“) a označovat ji za člověka, který se přiživoval na úkor
Romů a snažil se o jejich degradaci mi přijde zcestné a irelevantní. I přesto,
že se, Vážený Kotyanchane, zdáte vzdělaný, chybí Vašemu projevu respekt a úcta k
lidem, kteří Romům v mnoha ohledech za svůj život pomohli a podporovali je. Z
toho důvodu už na Vaše komentáře nebudu reagovat.
KAM DÁL?
Podobnosti v dómských a romských rituálech na ochranu novorozence
Aspekty každodenního života v dómské osadě Karkotak
Rohit Kumar, dómský student nainitalské vysoké školy ve státě Uttaránčal
Dóme! Mám tě rád? Nemám tě rád?
Problematika užívání označení Dom
Dlouhá cesta k dómům