Neobsadit post ministra pro lidská práva v nové vládě by byla chyba
Vzhledem k tomu, že se objevují neověřené informace o tom, že přechodná
vláda, o které se nyní vedou politická jednání, by mohla zrušit či neobsadit
post ministra pro lidská práva, dovoluji si upozornit, že takové rozhodnutí by
bylo chybné a mělo by vážné důsledky zejména v oblasti dlouhodobě se zhoršující
situace v romských sociálně vyloučených enklávách, v soužití romské a většinové
populace v jejich okolí a v neposlední řadě v nárůstu extremismu a zesílení
vlivu extrémistických stran, které by se mohlo promítnout i do výsledků možných
předčasných volbách.
Odstupujícímu kabinetu se nepodařilo dodržet vlastní usnesení a efektivně
zahájit pilotní integrační programy ve vybraných šesti (resp. sedmi) českých a
šest moravských městech a obcích s vlastními vyloučenými lokalitami. V důsledku
stagnace narůstá tendence k radikálním až násilným řešením, jako je tomu v
Litvínově a Chomutově, stejně jako vliv a popularita extremistických řešení a
extrémistických sil.
Zesilování etnického napětí a možné konflikty, rozrůstání organizovaného zločinu
a kriminality uvnitř velkých romských ghett i obnovující se emigrace romských
rodin, to vše posouvá vývoj, vinou malé výkonnosti vládní politiky, do pásma
hrozících etnických konfliktů a násilí, které se již objevily například v
Maďarsku či v Itálii.
Kabinet v demisi má na stole některé důležité informace o možném postupu v
oblasti školství, rozvahu o vzniku specializované vládní agentury, která by se
měla nastartování integračních programů věnovat. Ačkoli se vláda zavázala k
legislativnímu aktu, kterým agentura vznikne a zahájí činnost k 1.1.2010,
zůstává tento významný krok a závazek nesplněn, jakkoli je pro stabilitu, kohezi
a bezpečnost české společnosti významný.
Odložení vzniku specializované agentury a zahájení robustních integračních
programů na neurčito situaci nepochybně dále zhorší, protože stávající kabinet
vyvolal vážná očekávání seriozních kroků jak na straně romské populace, tak na
straně majoritní populace, která se potýká s expanzí problému ghett do svého
každodenního života v okolí těchto lokalit. Nyní budou opět všichni zklamáni
dalšími odklady.
Je přitom nesporné, že nejde o politicky sporný projekt. Jsem přesvědčený, že
kvalifikované a účinné řešení by našlo širokou a nadstranickou podporu ve
sněmovně i potřebné finanční prostředky na zahájení programů a činnosti. Jen na
Úřadu vlády již v současnosti čeká nevyužitý grant ve výši 100 mil korun a další
značné částky jsou k dispozici v rámci ESF, vzdělávacích programů a na MMR ČR.
Absence ministra za těchto okolností bude výrazným zkomplikováním celého procesu
jak na úrovni vlády, tak vzhledem k legislativnímu procesu. Domnívám se přitom,
že současný ministr Michael Kocáb dostal po několika měsících zanedbanou a
chaotizovanou agendu pod kontrolu, podrobně se s ní seznámil a disponuje
kvalitními pracovníky i představou postupu. Jsou samozřejmě možná i jiná řešení.
Nějaké řešení však v této oblasti nový kabinet personálně přinést musí. Riziko
bezpečnostních, sociálních i politických dopadů je příliš vážné.
Doporučuji proto politikům, kteří vedou jednání o nové vládě, aby této oblasti
přistoupili odpovědně a realisticky jakkoli asi nikomu svou nepopularitou a
náročností nepřinese politický a volební prospěch. Celý problém byl zanedbáván
příliš dlouho a nahromaděné problémy mají značný destruktivní potenciál.