Marcel Packert: Spojování Romů s pseudovlastenci je nebezpečné. Vláda neměří stejným metrem a diskriminuje Romy
Proromský aktivista z Ústí nad Labem Marcel Packert ve svém projevu na dnešní demonstraci před Úřadem vlády kritizoval tzv. vlastence, kteří jsou ale ve skutečnosti extremisté, xenofobové a antisemité. Packert varoval před nebezpečím spojování těchto lidí s Romy. Packert také uvedl, že vláda neměří všem stejným metrem, a že se k Romům chová diskriminačně. Jako příklad uvedl přístup k romským uprchlíkům z Ukrajiny. Zpravodajský server Romea.cz zveřejňuje projev Marcela Packerta v plném znění.
Proromský aktivista z Ústí nad Labem Marcel Packert ve svém projevu na dnešní demonstraci před Úřadem vlády kritizoval tzv. vlastence, kteří jsou ale ve skutečnosti extremisté, xenofobové a antisemité. Packert varoval před nebezpečím spojování těchto lidí s Romy. Packert také uvedl, že vláda neměří všem stejným metrem, a že se k Romům chová diskriminačně. Jako příklad uvedl přístup k romským uprchlíkům z Ukrajiny. Zpravodajský server Romea.cz zveřejňuje projev Marcela Packerta v plném znění.
Projev Marcela Packerta na demonstraci 13. 7. 2023 před Úřadem vlády
Víte, v nedávné historii, konkrétně za 2. světové války, slovo vlastenec mělo vážený význam. Každý, kdo se v tomto období mohl považovat za vlastence, byl člověk, který bojoval proti nacistickému Německu, ať už to byli lidé, kteří vyvíjeli administrativní nebo organizační činnost proti tomuto nepříteli, nebo třeba lidé, kteří prováděli záškodnickou činnost v oddílech českých partyzánských skupin. A bylo úplně jedno, jakou tito lidé mají národnost nebo etnickou příslušnost, protože z dostupných pramenů moc dobře víme, že kromě jiného také Romové byli vynikající partyzáni a dobří vlastenci. Všichni byli Češi bez rozdílu a tak je to i dnes.
Pseudovlastenci jsou obyčejní extremisté a xenofobové
Dnes se slovo vlastenec degradovalo na tak nízkou úroveň, že níž to ani snad nejde. Lidé, kteří si dnes říkají vlastenci, jsou lidé z řad extremistických, xenofobních, antisemitistických a nebojím se říct fašistických skupin, různých spolků, organizací či politických hnutí nebo stran. A tito tu nikdy neskrývali svou nenávist k jiným národnostním menšinám, převážně pak právě k největší a to k Romům.
Dnes se tito tzv. pseudovlastenci snaží využít Romy ke svým politickým záměrům a převlékli masku vlka za beránčí roucho. Tito lidé se snaží nastolit velkou nenávist a vytvořit velké nepokoje, aby později mohli pomyslným prstem ukázat na Romy jako na ty, kteří za toto mohou, a tím je pošpinit v očích veřejnosti ještě více. A toto mimo mnoho dalšího vede k získávání politických bodů od veřejnosti právě proto, že veřejnost může naivně uvěřit, že tito novodobí fašisté jsou ti, kteří mohou později vyřešit vše, co se týká uprchlíků, ale také třeba i jiných národnostních menšin, včetně té největší a to romské. Naštěstí mnoho Romů chápe a rozumí tomu, jaké nebezpečí hrozí spojením Romů a těchto tzv. vlastenců.
Je také důležité si uvědomit, že mnozí z těchto lidí nebo podobně smýšlejících, kteří se teď snaží spojit s romskou komunitou, jsou ti, co na Romy dělali pochody a pogromy a jejich mottem vždy bylo „Bílé Čechy“ nebo „Mrtvý Cigán, dobrý Cigán“. A kteří se v nedávné době snažili zpochybňovat romský holokaust a památku všech vyvražděných Romů za 2. světové války. A dokonce se neštítí mluvit o Romech jako o bezpečnostním riziku pro Česko. Všichni tito lidé mají stejné myšlení jako fašisté, kteří za 2. světové války vraždili především Židy a Romy, jen s tím rozdílem, že dnes je nemohou hromadně vraždit, ale myšlení je stejné.
Ti Romové, kteří se nechávají zlákat a věří slibům svého nepřítele a jsou ochotni se postavit bok po boku těchto lidí, ve výsledku mohou právě zvýšit nenávist u další části veřejnosti, protože tito tzv. pseudovlastenci teď veškerou špínu chtějí nechat právě na Romech. Je to na každém, aby zvážil, zda s takovými lidmi spolupracovat či nikoliv. A vím, že větší část si toto riziko uvědomuje, ale ta menší část dostává všechny ostatní Romy do situace, kde veřejnost nemusí rozlišovat to, že tato spojení vznikají jen u malé části Romů, ale mohou to vnímat jako že to je postoj právě všech Romů. A v tomto hrozí to nebezpečí.
A aby nikdo neobracel má slova, že já se snažím někomu něco diktovat, tak toto berte především jako můj osobní názor, protože Romové sami nejlépe vědí, co mají dělat. A já jsem z těch posledních, který by si dovolil někoho poučovat nebo do něčeho nutit.
Stepan Bandera, když se kdysi spojil se svým nepřítelem nacisty, aby vybojoval nezávislost Ukrajiny proti tehdejšímu Sovětskému svazu, tak je za jeho skutky a řádění tehdejších banderovců právem souzen a odsuzován. Proto říkám, že ne vždy platí přísloví, že nepřítel mého nepřítele je můj přítel a musím se s ním za každou cenu spojit.
Nelze uplatňovat kolektivní vinu, každé činy musíme posuzovat jednotlivě
Díky některým útokům ze strany lidí z Ukrajiny, po kterých také umírají lidé, se šíří ve společnosti nenávist vůči tomuto národu. Ale my si velice dobře uvědomujeme, aspoň co jsme se bavili s některými dnešními řečníky a organizátorem, že nelze uplatňovat kolektivní vinu, ale soudit každý daný případ podle daných zákonů.
Lidé se jen obávají hlavně toho, aby tito lidé byli souzeni spravedlivě a aby nebyl používán tzv. dvojí metr. A hlavně se bojí pokračování dalších útoků. A i když je obtížné, aby tito lidé byli nějakým způsobem při příchodu ze své vlasti do ČR lustrováni, protože administrativně to není možné, tak se ptají právem a to ze strachu, jakým způsobem se dá zamezit dalším útokům? Může vláda třeba ze svého rozpočtu vyčlenit peníze na posílení hlídek v ulicích? Dají se ze strany vlády vůbec nabídnout nějaká řešení, která uklidní lidi? A nebo udělá taková opatření, aby si každý rozmyslel takový útok nebo napadení spáchat?
Víme a uvědomujeme si, že momentálně se statisticky kriminalita nijak nezvyšuje, ale opravdu se některé útoky dějí a lidé především z romské komunity se bojí a požadují nějaké řešení nebo uklidnění situace. Samotného mě nenapadá, jak toto řešit, ale od tohoto jsou jiní a ti by měli nějakým způsobem začít komunikovat, protože bych byl nerad a ne jen já, abychom se dočkali toho, aby lidé začali brát spravedlnost do svých vlastních rukou jako třeba ve Francii.
Vláda uplatňuje dvojí metr. Proč jste nepřijali 40 syrských sirotků? Proč jste diskriminovali romské uprchlíky?
Plně si uvědomuji potřebu solidárnosti vůči zemím zmítaným válkou a vždy jsem byl za pomoc těmto lidem a vždy budu. Ano, těm lidem, kteří trpí válečným konfliktem a chtějí v naší zemi žít řádně a řádně se začlenit a vážit si naší pohostinnosti. Ale ptám se dnešní vlády a i vlád minulých, proč neměří stejným metrem a nepomáhají stejně také jiným zemím. A to třeba zemím z Dálného východu, kdy byl velký problém třeba přijmout 40 syrských sirotků. Ptáme se proč?
Nebo když už budeme hovořit o ukrajinské krizi, tak proč se vláda zachovala k ukrajinským Romům takovým způsobem, že nebylo s nimi jednáno stejně jako s etnickými bílými Ukrajinci a neměli stejné podmínky? Toto není zapomenuté a já se ptám této vládní garnitury, proč tito Romové z Ukrajiny museli spát s dětmi, starci a ženami na dlažbách nádraží a později ve stanech. A proč v detenčních zařízeních, které si nezadají s kriminálem, protože tak to tam vypadá, byli převážně jen Romové z Ukrajiny a etničtí Ukrajinci nikoliv, až na nějakou tu vzácnou výjimku? Osobně jsem volal do jednoho z těchto zařízení v Bělé pod Bezdězem a bylo mi toto, co tu uvádím, potvrzené místními pracovníky.
Proč humanitární pomoc museli zajišťovat také kromě organizací i obyčejní lidé a museli se skládat na stravu a hygienu a oblečení pro tyto lidi? Vláda nám prostřednictvím médií vzkazovala, že tito Romové nejsou údajně ukrajinskými uprchlíky, ale jsou z Maďarska. A proto nemohou dostat dočasný status válečného uprchlíka. Ale ani to by neznamenalo, že takovýmto lidem dáte to, co jsem zde zmínil. Na neštěstí pro vás se zjistilo průzkumem, že maďarských uprchlíků mezi těmito Romy byly jen 3 procenta. Tak se ptám znova, proč se toto neřešilo dál? Proč se nenašel viník? A proč za toto nenese nikdo do teď zodpovědnost?
Začněte uplatňovat antidiskriminační zákon
Víte, jednou jeden můj velký přítel Emil Voráč řekl, že toto je přesně obraz toho, jak se tato vláda a vlády minulé chovají a chovaly k Romům v tomto našem státě. Nikdo nemá zájem řešit situaci našich Romů, kteří jsou stejní Češi jako jste vy nebo já a kteří tu žijí s námi a my s nimi. Místo řešení a to radikálních řešení, protože jsou třeba, se stále více prohlubuje sociální vyloučení, vytváření ghett a vyloučených lokalit.
Nikdo se nezajímá o to, že se tu prohlubuje diskriminace v zaměstnání a bydlení. Že dnes si politici dovolí na půdě parlamentu hovořit o stavbách novodobých koncentráků pro Romy, tak jak to uvedl třeba Lubomír Volný, který mimochodem patří k těm vlastencům, které jsem zde zmínil před chvílí a teď se snaží spojovat s Romy. Nikoho nezajímá, že na půdě senátu se veřejně hovoří o segregaci romských dětí. A všem těmto a podobným to prochází, protože i když v této zemi existuje antidiskriminační zákon, tak ho nikdo v praxi neuplatňuje. A pokud necháte takovéto okamurovce, hamplovce, volňase bez postihu hovořit, tak se nedivte potom, že budete silněji a silněji kritizováni.
Buďte solidární ke všem stejně a ne jen k jednomu národu. A neměřte dvojím metrem. Zahoďte předsudky. Suďme lidi podle skutků a ne podle toho, kam patří, nebo jakou mají etnickou příslušnost, či vyznání nebo orientaci. Protože tohle mohou dělat jen lidé, kteří se cítí nadřazeni nad ty druhé. A vláda tu je pro lidi! Pro všechny lidi a ne jen pro některé.