Ministr školství Josef Dobeš během svého krátkého angažmá zatím stačil zničit
odbor sociálních programů ve školství, většinu lidí „kopajících“ za inkluzívní
školství „odešel“, zbylí odešli sami. Současná praxe ve vzdělání a podrazy na
děti a rodiče ze strany managementu bývalých zvláštních škol tak dál bude
pokračovat a systém bude vylučovat další generace dětí z trhu práce a života, na
který by si mohli vydělávat vlastní legální kvalifikovanou prací. V systému
bývalých zvláštních škol se točí 4 miliardy ročně, za ty pochopitelně tvůrci
systému bojují.
Myslel-li premiér Nečas vážně reformy na ministerstvu práce ve své tehdejší
roli ministra ve věci změny systému péče o ohrožené děti, měl by se zasadit o
pokračování reforem ve vzdělávání, které jsou nutné pro modernizaci přístupu ke
vzdělávání. Děti dál budou přetahovány na základní školy praktické již od první
třídy, dál budou ředitelé škol praktických vyhlašovat zápisy do první třídy dva
měsíce před běžnými základními školami a dál budou posílat asistenty pedagoga do
rodin získávat další duše.
Ministerstvo školství by mělo vysvětlit záměry transformace tak, aby
speciální pedagogové viděli svoji budoucnost v rámci běžných základních škol.
Obávám se, že za současné vlády a jejího ministra školství reforma v základním
vzdělávání končí. Vzhledem k tomu, že premiér mluví o Vládě reforem, je to
smutné. Nezbývá než vyzvat rodičovskou veřejnost a čtenáře Romano hangos – buďte
neústupní a podporujte své okolí, děti své i cizí ve vzdělávací dráze na
základní škole. Je to vaše odpovědnost, povinnost i právo.
Vychází v Romano hangos 18-2010 na
www.srnm.cz