Inkluze ve vzdělávání: Projekt INSCHOOL pomáhá školám v Teplicích v Čechách, Praze, Bruntále, Morkovicích – Slížany a v Poběžovicích
Pokud něco otřásá vzdělávacím systémem v posledních letech, jde to bezpochyby zavádění inkluze. Přestože se pomalu rozvíjí tato vůdčí filozofie a je přijímána stále větší částí veřejnosti včetně pedagogů, ředitelů škol, rodiči a žáky, jsme stále odkázáni na dílčí úspěch v jejím zavádění do praxe.
Nejde přeci o to, aby do školy například rádi chodili romští žáci, ale všichni žáci. Škola proto musí vytvářet podmínky pro všechny žáky a přitom nezapomínat i na ty, které jsou její součástí před zahájením změn inkluzivního vzdělávání.
Zajisté je velkou chybou myslet si, že proces inkluze můžeme nastavit jako cosi universálního, tedy s jednotnými postupy zaváděnými ve všech školách dle jednotného scénáře. Takový pohled si jistě nezadá s předlohou vzdělávání uplatňovanou a stále v mnoha lidech zakořeněné vize vzdělávání, kde jsou všichni žáci stejní a mají jim být proto nabízeny stejné vzdělávací postupy. Nicméně tímto přístupem bychom popírali samou podstatu skutečnosti, že každý žák je specifický a individuální, a proto i cesta inkluze musí být individuální a specifická.
Často slýcháváme, že tento koncept je utopický a v praxi jej nelze realizovat. Jistě bychom našli příklady odvážných pedagogů a škol, které se místo kritiky inkluze zaměřily na její zavádění do praxe. Každý z nich dospěl k přesvědčení různými cestami, nicméně spojenými stejnou vůlí poskytnou maximální šanci na kvalitní vzdělání všem dětem bez rozdílu.
Podpora skutečně inkluzivní školní kultury však vyžaduje manažerské a vůdčí schopnosti zvláště ředitelů a ředitelek škol. S těmito schopnostmi se člověk nerodí, ale pokud chce, může si je osvojit a ne jinak tomu bylo v případě škol zapojených do projektu INSCHOOL, který je realizován nejen v České republice, ale též v dalších evropských zemích.
Díky tomuto projektu se podařilo nejen změnit přístup k inkluzivnímu vzdělávání u učitelů, žáků a rodičů, ale také bylo docíleno kultivace dovedností učitelů při vzdělávání dětí, ale také v mimoškolních činnostech.
V prosazení inkluze ve vzdělávání sehrávají neodmyslitelnou roli nejen školy se svými zaměstnanci a žáky, ale též rodičovská veřejnost, která se velmi významně podílí na renomé školy a tedy i jejím osudu. I proto se projekt INSCHOOL zaměřuje nejen na žáky a zaměstnance školy, ale také na rodiče.
Nejde přeci o to, aby do školy například rádi chodili romští žáci, ale všichni žáci. Škola proto musí vytvářet podmínky pro všechny žáky a přitom nezapomínat i na ty, které jsou její součástí před zahájením změn inkluzivního vzdělávání. Na tuto skutečnost bohužel mnoho škol nepamatuje, což se projevuje i odchodem těchto dětí.
Díky realizovanému projektu INSCHOOL v pěti vybraných školách byl kladen důraz nejen na pochopení filosofie inkluzivního vzdělávání, ale zvláště na vytváření komunity sdílející její hodnoty a smysl. I proto se podařilo dosáhnout výrazných pozitivních změn ve vnímání inkluze nejen u zaměstnanců škol, ale též žáků a rodičů, což je základní předpoklad úspěchu, na jehož konci bude vzdělání nejen spravedlivé, ale také férové a kvalitní, což je jedním z cílů projektu INSCHOOL o jehož dalších aktivitách budeme veřejnost průběžně informovat.