Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Drahomír Radek Horváth: Integrace dle Gyully Bangy

31. ledna 2012
Čtení na 4 minuty

Jsem rád, že můj článek rozhýbal stojaté vody a vzedmula se vlna diskuze. Jak to tak sleduji, skóre je vyrovnané… někteří můj článek pochopili, jiní, včetně pana Gyully, nikoliv. Takže trocha čísel, abychom se dostali do obrazu: cca 4100 čtenářů na aktuálně cz. + cca 3100 čtenářů na Romea cz. a tady je právě cílová skupina tohoto mého textu. Z diskuze vyplývá, že spousta Romů pochopila, co jsem myslel. Z toho je patrné, že text splnil svůj účel. Takže zareaguji také na některé Vaše názory, které považuji za absolutní nepochopení nejenom textu, ale zejména současného stavu, ve kterém se komunita Romů v ČR nalézá.


NEPŘEHLÉDNĚTE



Gyulla Banga – polemika: Romská integrace dle vzoru pana D. R. Horvátha




 Drahomír
Radek Horváth: Návrat k tradičním romským hodnotám není nic jiného než snaha po
separaci

Nacionalismus a kultura

“Nacionalisté uvnitř romské komunity začínají hrát prim. Aktivismus zaměňují
za národovectví a pod rouškou návratu k tradičním romským hodnotám a kultuře se
vlastně odkopávají…“

Můj text si pan Gyulla vyložil jako útok na svou osobu a reaguje ve svém článku takto:
“Jsem tedy primitivní, nacionalistický Rom jen proto, že se odmítám vzdát svých zvyků a tradic, ve kterých jsem vyrostl?“

Pane Gyullo, musíte číst to, co je psáno. Netvrdím, že jste nacionalista, protože ctíte tradice, ale napsal jsem, že nacionalisté nyní rétoriku ve smyslu návratu ke kultuře a tradicím zneužívají ve svůj prospěch. Můj osobní názor na tradiční romskou kulturu je skutečně dosti specifický. V procesu integrace ji vnímám jako sekundární. Primárně je dle mého důležité emancipovat hodnoty tak, aby byly poplatné místu a času. Jako Romové jsme chápáni — a to často sami sebou – jako jakési zvláštní sociální uskupení mimo běžný časoprostorový vývoj. Jaké by to bylo, kdyby se majoritní Češi a Moraváci vrátili ke svým tzv. tradičním hodnotám? Co to vlastně je ta tradice? Museli by všichni vyrábět kraslice, na venkově neposílat děti do školy během žní, nenechat ženy volit ani vzdělávat se…? Hodnoty nejsou to samé, co dějiny. Hodnoty se mění. Národ definují společné hodnoty a ty naše si prostě zaslouží UPGRADE jinak se z místa nepohneme.
Gratuluji, že jste muzikant a můžete tímto způsobem zaobstarat svoji rodinu, ale Romů v této zemi je 250 – 300 000 a několik desítek tisíc jich žije na okraji chudoby. Jsem s těmito obyvateli sociálně vyloučených lokalit v kontaktu dnes a denně a nedovedu si představit, jak by jim návrat k tradičním romským hodnotám a kultuře přispěl něčím do hrnce. Všichni nemůžou fidlat na housličky.

Žena v tradičním pojetí

„Mojí matku by nikdy ani nenapadlo myslet si, že je v rodině jakýmsi otrokem. U nás se neřešilo postavení muže a ženy, to bylo jasně dané. Žena se stará o hnízdo, muž o obživu“

Tohle jste napsal ve svém článku. A tím pádem vlastně v duchu tradiční romské kultury dáváte jasně najevo, jak moc zastaralé a dnešní době nepoplatné jsou Vaše slova a názory.
…..postavení muže a ženy – to bylo jasně dané. To je právě to, co se musí změnit. Jestliže v tomto duchu budou stále vychovávány romské ženy a dívky a nebude jim nadále umožněno vzdělávání se a profesní uplatnění jen proto, že se u nich bude podněcovat jen a pouze starost o domácnost a děti s tím, že potencionální manžel se postará, tak se z místa nepohneme. Potencionální manžel totiž může být nezaměstnaný a volné pracovní místo bude jen pro ženu, pokojskou (například) s tím, že v domácnosti zůstane muž, bude se starat o domácnost, vodit děti do školy a třeba i vařit, když žena bude v zaměstnání. Ono to profesní uplatnění je možná pravděpodobnější ve chvíli, když budou oba rodiče připraveni do pracovního procesu nastoupit. Což ale koliduje s tradičním pojetím ženy jako hospodyně, rodičky a té, která se stará o hnízdo. Takové trochu muslimské pojetí ženy (paradoxně od katolíků), ale dle mnohých Romů,včetně Vás, nejspíš v pořádku, neboť je to tradičně romské.

Útok na osobu pisatele

Pane Gyullo mohl byste mi nakopírovat odkaz na moje vyjádření v tom slova smyslu, že jsem mluvčím všech Romů tak, jak uvádíte ve svém článku? Skutečně bych byl rád, kdybyste přestal lhát a nepsal nepravdy. Já nemám mandát hovořit za Romy jako takové a to, že mě osloví media, je problém medií a nikoliv můj. Nejspíš stojí o progresivní a pokrokové názory, které prezentuji sám za sebe a které jsou diametrálně odlišné od toho, co se tu léta letoucí zevnitř komunity ozývá. Diskuze je otevřená a Vy se zmůžete jenom na útok na moji partnerku? Mohl bych také oplácet stejnou mincí a agresivně zaútočit na Vaši osobu, ale byl jsem vychován ke slušnosti, takže hádka v přímém přenosu nebude.
Reagovat na osobní útok tedy nehodlám.

No a to je asi tak vše, co Váš článek ve mně vyvolal a na co lze nějak reagovat. Jinak žádnou vypovídací hodnotu vaše sdělení v obecné rovině nemá, pane, a kdybychom jej osekali od všech osobních útoků, tak by vám z celého sáhodlouhého textu zbyl jeden odstavec. No a na ten jsem zareagoval, myslím, dostatečně výmluvně.

KAM DÁL?



Gyulla Banga – polemika: Romská integrace dle vzoru pana D. R. Horvátha




 Drahomír
Radek Horváth: Návrat k tradičním romským hodnotám není nic jiného než snaha po
separaci

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon