Zastavme hejtování na internetu! Start nové kampaně „I don't masturhate"

Nenávistné projevy stále více zaplavují internet, otravují všechny, kteří
chtějí používat internet pro zábavu, práci či hledání informací, a mají
nebezpečný vliv na děti a mladé lidi. Nevládní organizace ROMEA proto přináší do
ČR mezinárodní kampaň I don’t masturhate – Neukájím se nenávistí, jejímž cílem
je přispět k vytvoření přátelského a tolerantního online prostředí a eliminovat
hejtování na internetu.
Ryšavý: Chceme aktivizovat uživatele internetu, kteří se s hejtováním
setkávají, aby ho zesměšnili a odmítli tím, že nenávistné komentáře budou
označovat hashtagem a slovíčkem #MASTURHATE
„Pomocí kampaně chceme aktivizovat uživatele internetu, kteří se s hejtováním
setkávají, aby ho zesměšnili a odmítli tím, že nenávistné komentáře budou
označovat hashtagem a slovíčkem #MASTURHATE. Tímto jednoduchým a výstižným
označením pomohou identifikovat hejtry a zároveň se takto označené příspěvky z
diskusí z vybraných zpravodajských webů objeví také na kampaňovém webu
www.idontmasturhate.com,“ vysvětluje Zdeněk Ryšavý, ředitel ROMEA o.p.s.
„Nelze říci, že nenávist je na internetu pouze jakýmsi okrajovým jevem.
Naopak různé formy nenávisti se tu objevují dnes a denně. Navíc jim mnohdy ani
nelze uniknout a dostávají se i k lidem, kteří by se s nimi ze zásady odmítli
seznámit,“ říká právník a politolog Štěpán Výborný ve studii Svoboda slova
versus nenávistné projevy na internetu, jediné české odborné studii na toto
téma, a dále dodává: „Internet využili nejenom příslušníci radikálních
subkultur, kteří takto mohou výrazně levněji propagovat své myšlenky, ale rovněž
osoby, které pouze cítí zášť vůči určité minoritě – v ČR typicky k Romům.
Představa beztrestnosti a všemožnosti (bez uvědomění si toho, že se nadále jedná
o společenskou interakci) v úzkém sepětí s anonymitou vedla k masivnímu
rozšíření nenávistných výroků tam, kde to internet umožňuje. V komentářích k
aktuálnímu zpravodajství, při sdělování informací skrze sociální sítě (Facebook,
Youtube), při rozesílání hromadných e-mailových zpráv apod. Nenávist se de facto
stala pravidelnou součástí diskuzí o problematice menšin. A to i přesto, že
většina hlasatelů záště by svá slova při veřejné diskuzi nepronesla z důvodu
studu či obav o společenské odsouzení.“
Ne všichni si v plném rozsahu uvědomují důsledky svého nenávistného chování,
velkému riziku jeho ovlivněním či nalákáním jsou vystaveni zejména mladí lidé ve
věku 16-25 let, kteří jsou také primární cílovou skupinou kampaně.
Vzkaz mladým lidem proto posílá přes videospot na
www.idontmasturhate.com
například herečka Barbora Hrzánová: „Z vlastní zkušenosti vím, že myšlenka je
rychlejší než tryskáč, že vyslovená myšlenka může velice ublížit a slovo může i
zabíjet, takže až se budete připojovat na sociální sítě, buďte velmi obezřetní,
co píšete, k čemu se vyjadřujete a jakým způsobem, protože byste mohli velice
velice ublížit. Buďte obezřetní a nehejtujte! Díky.“
VIDEO
Natočením svého vyjádření podpořil kampaň také herec Václav Neužil: „Pryč s
cikánama! Podpis: Anonym. Ty vole tak z něho fakt bleju! Podpis: godzila. Jen
malá ukázka hejtů z internetových diskusí, i když používat pojem diskuse v tomto
kontextu je přinejmenším nepřesné, spíš by se hodilo spojení žumpa negativní
energie. Lidi, nedělejte to, protože každá nenávist se ve finále obrátí proti
vám a z negativní energie, jak známo, vznikají jen nemoci, vředy, nádory. Nechci
hejtovat hejtaře, jen nabízím jistou výměnu: za urážky, výhružky a nenávist –
otevřenost, lásku a vyspělost.“
VIDEO
Kampaň vítá také PhDr. Štefan Matula, PhD. z Výskumného ústavu detskej
psychológie
a patopsychológie: „V pozadí skoro každého hejtování se skrývá nenávist –
hluboká, intenzivní emoce vyjadřující zaujatost, nepřátelství a odpor vůči
jinému člověku, skupině lidí nebo i neživým věcem v našem okolí. Pojí se s
potřebou škodit a způsobovat bolest. Na druhé straně obvykle když někoho
nenávidíme, nenávidíme v něm něco, co je přímou součástí nás. Kampaň, která teď
začíná, je velkou šancí poskytnout lidem, kteří svou nenávist kompenzují tímto
způsobem, zpětnou vazbu a pochopení hlubších souvislostí.”
“Slovo MASTURHATE vzniklo změnou jednoho písmena,” vysvětluje Michal Moravec,
jeden z dvojice autorů původního projektu přihlášeného do PR soutěže Young Lions
Competition 13 a dodáva: “Hledali jsme podobná slova k Hate a došli jsme až k
Masturhate. Celé to sedělo k tomu, co chceme vyjádřit.” Spoluautor Michal
Hornický komentuje: “Hejtr je pro mě člověk, který negativně, nekonstruktivně a
zaslepeně komentuje cokoli, co se kolem něho děje a co není v souladu s jeho
hodnotami a přesvědčením.”
#MASTURHATE je mezinárodní kampaň slovenské pobočky Open Society Foundation –
Nadácie otvorenej spoločnosti ve spolupráci s ROMEA o.p.s. (ČR), Prospect
Hungary (Prospect Műhely Alapítvány, Maďarsko), M-MEDIA Diversity Mediawatch
(Rakousko) and Centro per lo Sviluppo Creativo Danilo Dolci (Itálie). Více
informací najdete na www.idontmasturhate.com.
Připojte se i vy a vytvořte spolu s námi přátelštější hatefree online
prostředí.