Výzva koalice Společně do školy k zápisům do prvních tříd
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
my, členové koalice Společně do školy, kteří usilujeme o rovný přístup ke
vzdělání pro romské děti, si Vás s nastávajícím obdobím zápisů do prvních tříd
(15.1.-15.2.) dovolujeme oslovit s následujícím apelem a prosbou.
Základní školy, které vzdělávají podle rámcového vzdělávacího programu pro
děti s lehkým mentálním postižením (bývalé školy zvláštní, dnes základní nebo
základní praktické), stále navštěvuje zcela nepřiměřené množství romských dětí.
S vědomím toho, jaké důsledky má tento typ vzdělání pro jednotlivé děti i celou
romskou menšinu – tj. významně omezená studijní dráha, vyloučení z pracovního
trhu, společenská stigmatizace atd. – na vás apelujeme:
Děti z romské menšiny mají právo na kvalitní, plnohodnotné vzdělání – jen to
jim umožní plný rozvoj a úspěch v rámci celé společnosti.
Pokusme se společně zabránit dalšímu zapisování romských dětí do škol, které
jsou určeny dětem s mentálním postižením!
Jak to můžeme udělat?
- Poskytneme rodičům informaci, že konkrétní škola – pokud organizuje
běžný zápis – je určena výhradně dětem s mentálním postižením (často může
být mezi rodiči známa jako „romská škola“). - Poskytneme rodičům informaci o zcela zásadních důsledcích takto
omezeného vzdělání (významně omezené možnosti dalšího vzdělání, významně
omezené možnosti uplatnění na pracovním trhu – např. také ztížená možnost
získání řidičského oprávnění, společenská nálepka mentálního postižení). - Poskytneme rodičům informaci, že ani oni – jako zákonní zástupci –
nemohou jednat proti oprávněnému zájmu dítěte. Tím je kvalitní, plnohodnotné
vzdělání! - Poskytneme dále rodičům informaci, že mají školským zákonem garantované
právo
• na zapsání dítěte do spádové školy
• nesouhlasit se zařazením dítěte do školy pro děti s lehkým mentálním
postižením (LMP), přestože to doporučí psychologická poradna nebo speciálně
pedagogické centrum
• jestliže dítě není dostatečně vyspělé, zapsat je do mateřské školy (děti
před nástupem povinné školní docházky mají v přijímání do předškolního
vzdělání ze zákona přednost a vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy
se poskytuje bezúplatně) nebo přípravně třídy běžné základní školy (přitom
nedoporučujeme zapisovat děti do přípravných tříd zřízených při školách pro
děti s mentálním postižením, neboť v praxi děti často přecházejí přímo do
prvních tříd stejných škol)
• až dvakrát požádat o odklad povinné školní docházky (s výše uvedenými
možnostmi předškolního vzdělání)
• žádat o vyrovnávací opatření (asistent pedagoga, individuální vzdělávací
plán) nebo opakování ročníku v rámci běžné školy
• na bezpečné a respektující prostředí pro své děti v rámci běžné školy
(tedy zejména prostředí bez proti-romských předsudků, šikany apod.)
Po konzultacích s mnoha odborníky si dovolujeme připojit informaci, že lehké
mentální postižení nelze v takto časném věku (5-8let) spolehlivě diagnostikovat.
Ani ty děti, které mírně zaostávají ve svém přirozeném prostředí (rodina, vztahy
s vrstevníky apod.), by tedy neměly nastupovat do prvních tříd základních škol
pro děti s mentálním postižením!¨
Pro další informace se prosím neváhejte obrátit na kteroukoliv z 15 členských
organizací koalice NNO Společně do školy (seznam organizací naleznete na
www.spolecnedoskoly.cz).
Velice Vám děkujeme, vážíme si toho, že Vaší prací aktivně usilujete o
otevřenější životní šance dětí a žáků z romské menšiny.
Jménem koalice „Společně do školy“
Marie Gailová, Romodrom, o.s.
Jan Černý, Člověk v tísni, o.p.s.
Robert Basch, Nadace OSF Praha
Kumar Vishwanathan, Vzájemné soužití, o.s.
Jan Stejskal, Z§vůle práva, o.s.,