Výbor pro práva dítěte premiérovi: Agenda lidských práv by měla být samostatná, jmenujte alespoň zmocněnce pro lidská práva

Výbor pro práva dítěte Rady vlády České republiky pro lidská práva vyzval
usnesením premiéra Andreje Babiše, aby zachoval agendu lidských práv jako
svébytnou a samostatnou agendu v rámci systému státní správy. Server Romea.cz o
tom informovala Monika Šimůnková, občanská členka výboru a bývalá zmocněnkyně
pro lidská práva v letech 2011 – 2013. Nová vláda totiž
nemá poprvé po téměř 20 letech obsazen post ministra pro lidská práva, ani post
zmocněnce pro lidská práva.
Jak již server Romea.cz informoval koordinací úkolů
v oblasti lidských práv a rovných příležitostí byl pověřen ministr spravedlnosti
Robert Pelikán.
Výbor nesouhlasí s tím, aby agendu spravoval ministr spravedlnosti a vyzývá
premiéra, aby jmenoval alespoň zmocněnce pro lidská práva. "Tato agenda, má-li
česká vláda dostát dosavadnímu lidskoprávnímu standardu, by měla z povahy své
věci být řízena nadresortně, a reprezentována nezávislou osobou např. zmocněncem
pro lidská práva, která bude i samostatným připomínkovým místem v rámci vládního
legislativního procesu," uvádí se v usnesení, které zpravodajský server Romea.cz
zveřejňuje v plném znění.
USNESENÍ Výboru pro práva dítěte Rady vlády České republiky pro lidská práva
ze dne 19. prosince 2017 k současné situaci v oblasti dalšího ukotvení agendy
lidských práv v rámci státní správy
Výbor vyzývá premiéra a nově jmenovanou vládu, která přijala usnesení dne 13.
prosince 2017 č. 875 o jmenování předsedy Legislativní rady vlády a pověření
ministra spravedlnosti koordinací úkolů v oblasti lidských práv, rovných
příležitostí a boje s korupcí, aby zajistila, že
- agenda lidských práv (v předchozí vládě reprezentovaná ministrem pro lidská
práva) bude zachována a ukotvena v souladu s dosavadní tradicí jako svébytná a
samostatná agenda v rámci systému státní správy a zůstane i nadále v oblasti
vládní politiky prioritní oblastí, a bude tak i výslovně zakotvena v programovém
prohlášení vlády. Tato agenda, má-li česká vláda dostát dosavadnímu
lidskoprávnímu standardu, by měla z povahy své věci být řízena nadresortně, a
reprezentována nezávislou osobou např. zmocněncem pro lidská práva, která bude i
samostatným připomínkovým místem v rámci vládního legislativního procesu,
- všechny existující lidskoprávní poradní orgány vlády, na jejichž platformě
dochází ke komunikaci státní správy s občanskou společností (Rada vlády České
republiky pro lidská práva, Rada vlády pro záležitosti romské menšiny, Rada
vlády pro nestátní neziskové organizace, Vládní výbor pro zdravotně postižené
občany a další včetně jejich výborů), si zachovají svoji nadrezortnost a
samostatnost, resp. nezávislost na rozhodování jednoho ministerstva.
Lidská práva, práva menšin, občanů zdravotně postižených či činnost neziskového
sektoru jsou typickými příklady nadresortních agend. Z tohoto důvodu byly již od
svého počátku (v některých případech již přes dvacet let), příslušné poradní
orgány ustaveny při Úřadu vlády ČR. Zajišťování činnosti poradních orgánů vlády
v oblasti lidských práv a národnostních menšin tak má jak pevný právní základ,
tak dlouhou tradici, která by měla být zachována.
Úkolem poradních orgánů vlády je sledovat plnění mezinárodních závazků v oblasti
lidských práv, které ČR přijala. Následně odborný aparát těchto orgánů doporučí
ministerstvům, jaké aktivity mají v této oblasti provádět a monitorují jejich
činnost. Takovým mezinárodním procesem je například i přijetí doporučení v rámci
Všeobecného periodického přezkumu Organizace spojených národů, které musí Česká
republika učinit do března 2017, či předložení zprávy o provádění Úmluvy o
právech dítěte do června 2017.
Osoba, která v České republice zaštiťuje agendu lidských práv (dosud ministr pro
lidská práva, v minulosti zmocněnci pro lidská práva) měla vždy pravomoc se
vyjadřovat ke všem legislativním i nelegislativním návrhům, které projednala
vláda, z lidskoprávního hlediska, což často v praxi znamenalo kritiku
ministerstev. Z podstaty věci musí tedy poradní orgány zůstat nezávislé na
ministerstvech, v opačném případě se ztratí přesah a mezirezortnost a poradní
orgány vlády se stanou závislými na politice, směřování a zájmech jednoho
ministerstva, pod které bude podřazena agenda lidských práv. Dojde k silnému
omezení nezávislosti a nadrezortnosti.
Také role Výboru pro práva dítěte jako poradního orgánu Rady vlády ČR pro lidská
práva a tím i zprostředkovaně vlády v oblasti ochrany práv dětí bude v případě
podřízení jednomu ministerstvu zásadně oslabena.
Oslabení mechanismů ochrany lidských práv na vnitrostátní úrovni nezůstane bez
dopadů na lidská práva ve světě, nemluvě o zhoršeném renomé České republiky jako
státu, pro který dosud byla a je ochrana lidských práv a demokracie ve světě
jedním z profilových témat zahraniční politiky.
Česká republika nedávno absolvovala nejvýznamnější lidskoprávní přezkum z
mezinárodního hlediska, před Radou pro lidská práva Organizace spojených národů.
Z dlouhodobého hlediska je relativně dobře hodnocen náš dosavadní systém
institucionálního zajištění lidských práv, včetně současného postavení poradních
orgánů vlády, i přesto jsme vyzýváni k jeho posílení a vytvoření nezávislé
lidskoprávní instituce. Realizace navrhovaných změn, kterou už samotné zrušení
pozice ministerstra pro lidská práva je, je zcela jistě krokem zpět, který
vyvolá silný negativní ohlas a kritiku ze strany mezinárodních orgánů,
zabývajících se lidskými právy.