Vladimír Foist: Vzdělávání není jen o dovednostech, důležité jsou i mezilidské vztahy
Podle Vladimíra Foista, bývalého ředitele inkluzivní školy v Poběžovicích a
nynějšího odborníka na vzdělávání Agentury pro sociální začleňování, je zavádění
inkluzivních opatření plynulý proces. Vyjádřil se tak v rozhovoru pro týdeník
Respekt k příčinám malého zájmu rodičů žáků o zařazení do běžné školy místo
praktické.
Novela školského zákona o inkluzi zatím nepřinesla výraznější změny, o
zařazení do běžné ZŠ požádalo zatím jen 205 dětí z celkových osmnácti tisíc.
Aby mohlo dojít k výraznější změně, musí podle Foista pedagogická i
rodičovská veřejnost začít společné vzdělávání vnitřně přijímat, proto je třeba
vysvětlovat jeho důležitost. „Dnešní svět vyžaduje stále větší míru tolerance a
vzájemného pochopení. Právě při společném vzdělávání se děti učí kromě
dovedností i něco jiného. Společnost není založena jen na výkonu, ale také na
vztazích. A vztahy mezi různými skupinami obyvatel se formují v dětském věku.
Takto vzniklé vzájemné poznání může být benefitem pro celou společnost,“ uvedl
na dotaz redaktorovi Respektu.