Valachová nečeká revoluci ve výuce lehce mentálně postižených
Připravené novinky ve vzdělávání lehce mentálně postižených dětí se v praxi možná nijak výrazně neprojeví. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) od září žádné významné změny nepředpokládá.
Ministerstvo školství dokončilo práce na upraveném programu, podle nějž se vzdělává na základních školách, řekla Valachová ČTK. Zahrnulo do něj významnou část mírnějších nároků pro lehce mentálně postižené, které jsou nyní popsány odděleně.
Obsah takzvané přílohy LMP, která bude v září zrušena, byl v podstatě pouze aktualizován a sloučen s programem pro běžné žáky.
"Uplynulo jedenáct let, takže to tam samozřejmě z odborného hlediska bylo zohledněno," doplnila Valachová.
Formálně nově se budou od září vzdělávat děti s lehkým mentálním postižením, které budou na prvním stupni ZŠ, tedy do pátého ročníku.
Vzhledem k postupu, který ministerstvo po dohodě s odborníky zvolilo, ale ani je zřejmě nečeká podstatná změna. "Nevidím z hlediska obsahu vzdělávání nebo způsobu vzdělávání, že by mělo dojít k významným změnám, které by měly být zneklidňující pro speciální pedagogy na těchto školách, rodiče či děti," řekla ČTK.
Hlavní přínos změny vidí v usnadnění případných změn ve vzdělávací dráze dětí. Je jedno, jaký typ školy žák navštěvuje. "I možné přestupy, pokud se k nim rodič rozhodne přistoupit, jsou pro to dítě mnohem kontinuálnější. Mnohem více respektují jeho zájem ve vzdělávání," uvedla.
Současný systém zůstane zachován pro všechny, kteří budou v září na druhém stupni ZŠ. "Udělali jsme to proto, že respektujeme práva dětí. Je jasné, že pokud se začali vzdělávat podle nějakého podkladu, tak musíme dbát na kontinuitu, aby to pro ně bylo co nejméně narušující," vysvětlila Valachová.
Drtivá většina takzvaných základních škol praktických, kde se vzdělávají děti s lehkým mentálním postižením, zároveň učí některé žáky také podle běžného obsahu. Takové školy se podle Valachové nebudou muset nijak zásadně organizačně změnit. Z právního pohledu již nyní jde o běžné ZŠ. Nyní se jedná o transformaci 17 škol, které vzdělávají výhradně děti s lehkým mentálním postižení, mají širší školské obvody a jsou zpravidla zřizovány krajem.
Drtivá většina dětí s lehkým mentálním postižením nyní navštěvuje školy nebo třídy mimo hlavní proud. Jejich vzdělávání bývá dáváno do úzké souvislosti se vzděláváním Romů. Lidskoprávní organizace kritizují, že tuto diagnózu má nepřiměřeně vysoký podíl dětí tohoto etnika a že Romové tvoří více než třicet procent žáků takzvaných praktických škol. Ty zrušeny nebudou.