Jak Facebook zamával s médii? I na toto téma odpověděla konference New Media Inspiration 2017
V sobotu se na pražské filozofické fakultě konal 6. ročník New Media Inspiration 2017, konference zaměřující se na nová média a propojující zkušenosti expertů, akademiků, studentů a lidí pracujících v komerčním sektoru. Mezi přednášejícími byli například František Koukolík, Jindřich Šídlo, Janek Rubeš, Pavel Kasík či Jaroslav Šlerka.
Letošní ročník konference se zaměřil na to, jakým způsobem vstupují internet a sociální sítě do každodenního života. Diskutovalo se na téma existence médií a zpravodajství ve světě „po Facebooku“, nové přístupy ke vzdělávání a zaměstnávání či vliv internetu z pohledu různých vědeckých či užitých oborů typu marketing, komunikace a design, virtuální a rozšířená realita.
Jako první vystoupil František Koukolík, emeritní profesor Thomayerovy nemocnice věnující se vědecké esejistice o vztahu poškození mozku a duševních funkcí, zdůvodnil, proč je propaganda v současnosti hojně využívající internet, tak úspěšným nástrojem moci. Způsob, jakým pracuje lidská mysl, totiž jejímu šíření napomáhá: dáváme například přednost jednodušším řešením, ve chvíli, kdy nemůžeme dilema rozhodnout rozumem, rozhodne emocionální řešení a víra v to, co více odpovídá našim dosavadním představám, které se formují od dětství, a jsou tedy velmi hluboce ukotveny.
Lidské společenství může podle Koukolíka fungovat bez propagandy jen do počtu 200 až 250 lidí, neboť kapacita mozku z hlediska osobních vztahů je nastavena na max. 100 až 150 lidí. Upozornil také, že fakt, že jsme na internetu byli ovlivněni, umí manipulátoři velmi dobře zamaskovat, takže si manipulace ani nejsme vědomi. Jako zásadní obranu před propagandou považuje rozvíjení kritického myšlení, a to bez ohledu na věk.
Něco jako soukromí na Facebooku neeexistuje
Jindřich Šídlo bude brzy brzy slavit 25 let svého působení v novinařině. V loňském roce pomáhal s rozjezdem Seznam zpráv, kde nyní působí jako šéfreportér. Ve svém příspěvku zavzpomínal, jaké nadšení v roce 2008 čeští novináři nad Facebookem projevovali a na několika kauzách ukázal, jak se za 9 let média kvůli němu, ale i ekonomické krizi fatálně změnila. Na číslech ukázal, jak média svou informační dominanci ztratila.
Za největší chybu dnes považuje, že sociální sítě a informace na nich začali brát novináři příliš vážně a že si na nich dovolili vystupovat coby soukromé osoby, vyslovovat se i sami za sebe. To podle Šídla narušilo jejich důvěryhodnost.
Za východisko považuje dodržování základních principů kvalitní žurnalistiky, věnovat se kauzám dlouho, systematicky a do hloubky a nepodléhat diktátu čtenosti. Stěžejní podle něj bude také vzdělávání v mediální problematice v rámci školního systému.
Nehádejte se na internetu
Na téma falešné zprávy na internetu přednesl svůj příspěvek redaktor Technet.cz Pavel Kasík. Základní předpoklad v jejich šíření podle něj určuje charakteristika tzv. memů, tedy myšlenek, kterými jsme “přenašeči” my lidé. Velmi dobře se totiž šíří myšlenky, které v nás vzbuzují emoce, zejména ty negativní, jako je strach. Ještě úspěšnější jsou pak ty myšlenky, které navíc mají svou protimyšlenku.
S protistranou, která zastává opačný názor, totiž stoupá potenciál, že se bude rozvíjet diskuze. Debata se však neustále polarizuje a stupňuje, až se z ní stane trvale udržitelná hádka. Výsledkem je polarizovaná společnost, která jen velmi těžko hledá společnou řeč a tím ztrácí svou akceschopnost.
Že mají falešné zprávy velmi tuhý kořínek uvedl na příkladu zprávy Parlamentních listů o romském pokladníkovi, která byla zcela smýšlená. I když byla stažena a odkaz na ni je neaktivní, i pět let po té neustále po internetu koluje a lidé jsou jí stále ochotni věřit. Když jsou upozorněni na to, že to tak nebylo, nepřiznají se k tomu, že zprávě věřili, ale řeknou, že ji nebrali vážně, ale jen jako vtípek pro pobavení.
Novináři by se podle Kasíka měli zejména ověřovat zprávy a nevyhýbat se diskuzi se čtenáři, komunikovat se čtenáři tak, aby jim informace předali efektivně. Důležitá je podle Kasíka forma, kterou upozorníme na omyl. Nenechat se vyprovokovat k urážkám, poučování, ale snažit se pochopit stanovisko protistrany a pomoct jí pochopit to naše.
Sdílejte s rozmyslem
Jak rozpoznat hoaxy na internetu a sociálních sítích a co pak s nimi mluvila Jana Leitnerová z kampaně HateFree Culture. Upozornila, že hlavní nebezpečí šíření hoaxů a falešných zpráv spočívá zejména v tom, že v lidech vyvolává celkovou nedůvěru v média, v instituce, politický systém. Čtenáři by měli být zodpovědnější v šíření zpráv, ověřovat si je a nepodléhat touze být tím prvním, kdo zprávu rozšíří mezi své přátele.
Janek Rubeš, populární reportér z internetové televize Stream.cz, ukázal, že i internetový pořad může mít dopad na život v reálném světě. Uveřejněná videa v pořadu Praha vs. prachy napomohla v odsouzení podvodných taxikářů či konci jedné směnárny, která okrádala turisty. Další užitečné tipy dává zahraničním turistům ve svém pražském průvodci Honest Guide.
Akci pořádala TUESDAY Business Network, nezávislá členská síť poskytující platformu pro setkávání a výměnu zkušeností.