V Praze se ukuteční dvě konference o sběru etnických dat
V Praze se tento a příští týden uskuteční dvě konference, které se
budou zabývat sběrem etnických dat pro účely policejních a školních statistik.
Otevřená společnost, o. p. s. v Centru současného umění DOX pořádá dne 17.
října Barcamp 2015. Tématy otevřených konferencí a workshopů budou tentokrát
svoboda a strach. Tematický blok nazvaný
Data, která neexistují připravuje Martin Marek, manažer policejního programu
Otevřené společnosti:
"S odkazem na ochranu individuální svobody a soukromí oficiálně nevíme, kolik
Romů končí jen se speciální školou či do jaké míry jim například policie věnuje
zvýšenou pozornost v porovnání s většinovou populací. Příklady z okolních zemí
přitom ukazují na lichost této “ochranářské” argumentace. V odůvodněných
případech data etnické povahy sbírat lze a tam, kde se tak děje, se daří
odkrývat diskriminační vzorce v přístupu institucí k příslušníkům menšin."
Sběrem dat ke spravedlivému vzdělávání
Další konferenci pořádá Ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a
legislativu a Nadace Open Society Fund Praha. Konference
Sběrem dat ke spravedlivému vzdělávání se uskuteční dne 21. října 2015 v
Hrzánském paláci Úřadu vlády.
Společným cílem pořadatelů konference je otevřít odbornou diskusi o
možnostech sběru a využití tzv. údajů o rovnosti („equality data collection“) v
oblasti vzdělávání za účelem prevence diskriminace. Konference bude usilovat o
nalezení odpovědí na otázky, jaká data potřebujeme mít či již máme k dispozici,
pro jaké účely se využívají, kdo je bude získávat a jakým způsobem budou
analyzována.
Konference je součástí konzultačního procesu Úřadu vlády České republiky pro
vytváření indikátorů pro naplňování Strategie romské integrace do roku 2020.
Debata o sběru etnických dat se většinou vynoří v souvislosti s počtem
romských dětí na bývalých "zvláštních" školách. Na serveru Romea.cz se k této
problematice vyjadřoval
Čeněk Růžička či Patrik Banga.
"Pokud máme potvrdit naše tvrzení, že romské děti jsou odsunovány na
speciálky na základě etnické příslušnosti, nevidím lepší způsob, jak to dokázat.
Čísla jsou tím nejlepším argumentem. Osobně bych ještě přidal data z
pedagogických poraden,"
uvedl tehdy Banga.