V litvínovském sídlišti Janov žáci učili rodiče na počítači
Celkem 451 rodičů a jejich dětí ze základní školy v litvínovském sídlišti
Janov, jehož obyvatele tvoří až z poloviny Romové, se zúčastnilo projektu
zaměřeného na počítačovou gramotnost. Kurzy ukázaly, že v počítačových
dovednostech mohou děti s přehledem učit své rodiče, řekl dnes ČTK lektor a
projektový manažer Jan Vaněk.
Projekt byl podle něj oboustranně přínosný, žáci od svých rodičů mohli zase
čerpat soustředěné úsilí při získávání nových znalostí a touhu překonávat
překážky a obtíže. Za úspěch označil i výrazné zlepšení vztahů mezi rodinou a
školou, zejména u pravidelných účastníků kurzů.
V sídlišti se podle Vaňka koncentrují lidé s nízkým sociálním a kulturním
povědomím. Rodiče dětí mají často jen základní vzdělání, v řadě případů navíc
neúplné a jsou dlouhodobě nezaměstnaní. "Děti nevidí své rodiče pracovat a
přežívání ze sociálních dávek považují za standardní způsob života. I to byl
jeden z hlavních důvodů přípravy projektu. Tam, kde selhává rodina, musela
nastoupit škola," uvedl.
Zatímco většina dospělých v produktivním věku se s počítačem a internetem
seznámila na pracovišti a dokáže je využívat, rodiče zejména romských dětí v
janovském sídlišti se s moderní informační a komunikační technikou nikdy
nesetkali.
"Tito obyvatelé spějí k sociálnímu vyloučení. Napadlo nás, že do základních
počítačových znalostí by své rodiče mohli zasvětit naši žáci. Uspořádali jsme
pro ně 16 hodinových lekcí. To, co se naučili, pak předávali ve 12
dvouhodinových lekcí svým otcům či matkám," doplnila ředitelka školy Miroslava
Holubová.
O zájmu o kurzy podle ní svědčí, že 33 dětí a 39 dospělých jej absolvovalo
opakovaně. "Často to souviselo s větším počtem dětí v rodině, což je v Janově
běžný jev. Matka chodila postupně se všemi svými dětmi. Rekordmanem byla
osmadvacetiletá žena, která se zúčastnila šesti kurzů," dodala.
Za úskalí projektu Vaněk označil problémy některých dětí přesvědčit své rodiče k
účasti v kurzu. Praxe také ukázala, že převažovalo zaměření dospělých klientů
kurzů na hledání práce. "Na webu opakovaně hledali volná místa pro brigádníky či
lidi se základním vzděláním. Obsah kurzů jsme přitom navrhli velmi různorodý. Do
budoucna bude proto nutné přiblížit návrhy realitě. Rodičů, kteří díky kurzu
získali sebevědomí a následně pracovní místo, bylo do deseti procent," řekl.
Dvouletý projekt, během nichž škola zorganizovala 25 kurzů počítačové
gramotnosti, začal v červenci 2006. Náklady 1,397 milionu korun uhradila z 80
procent Evropská unie, zbytek peněz vyčlenil z rozpočtu stát a město.