Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Ústavní soud: Kampaň "Měl jsem se líp učit!" byla pokleslá stála na protiromských rasových předsudcích a stereotypech

14. září 2018
Čtení na 2 minuty
Odhozené tričko s nápisem "Měl jsem se líp učit!" (FOTO: Rena Horváthová, Romea.cz)

Ústavní soud (ÚS) definitivně potvrdil pokutu 60.000 korun za reklamní
kampaň, která v roce 2009 oblékla romské kopáče v centru Prahy do triček s
nápisem “Měl jsem se líp učit!” Pokutu dostala agentura Underline, která kampaň
připravila pro provozovatele webu www.skoly.cz. Reklama byla podle ÚS pokleslá,
stála na rasových předsudcích a stereotypech. Stížnost firmy Underline proto
odmítl jako zjevně neopodstatněnou, zjistila ČTK z usnesení v databázi soudu. Na
neetickou kampaň v roce 2009 jako

první upozornil server Romea.cz
.

Pražský magistrát firmě už v roce 2010 uložil pokutu 100.000 korun za
porušení zákona o regulaci reklamy. Ministerstvo průmyslu a obchodu pokutu
snížilo na 80.000 a Městský soud v Praze ji dokonce v roce 2013 zcela zrušil.
Následoval ovšem zásah Nejvyššího správního soudu, který dospěl k závěru, že
“jakákoliv diskriminace z důvodu rasy, pohlaví nebo národnosti automaticky
představuje rozpor s dobrými mravy.”

Začalo druhé kolo úředního a soudního projednávání případu, jehož výsledkem
je pokuta 60.000 korun. V ústavní stížnosti si reklamní agentura stěžovala
hlavně na porušení práva na svobodu projevu. Všichni kopáči se prý “propagačního
happeningu” účastnili dobrovolně, a projevili tak smysl pro humor a sympatickou
sebeironii. Ztotožnili se prý s poselstvím nekomerční kampaně, která poukazovala
na význam vzdělání. Navíc podle firmy nikdo náležitě neprokázal, že dělníci byli
Romové.

Podle ÚS lze firmě těžko věřit, že etnicitu většiny pracovníků v tričkách
neznala a nepočítala s ní při plánování kampaně. Dělníky využila jako nástroj,
“živý poutač” reklamy. Není prý podstatné, zda jim samotným trička přišla
vtipná, a rozhodně pak nešlo o jejich autentické vyjádření názoru.

“V posuzované věci nešlo o situaci, kdy by si dělníci sami trička donesli,
oblékli a demonstrovali svůj názor, nýbrž nepochybně pouze ‘za pivo a cigarety’
byli ochotni nošení trička s předmětným nápisem strpět,” stojí v usnesení.

Vyznění kampaně bylo pro romské kopáče v tričkách podle soudu negativní. Z
nápisu prý bylo zřejmé i to, co v textu nebylo přímo uvedeno. “Jakkoli je na věc
nutno neustále nahlížet i z toho pohledu, že šlo o nadsázku a recesi, není možno
ignorovat fakt, že v reklamě vystupovala skupina osob vyhlížející jako Romové,
což ve výsledku vyvolává dojem, že není nic horšího než skončit jako Rom u
lopaty, a proto je potřeba se vzdělávat, a takové situaci předejít,” rozhodl ÚS.

Ústavní soud se tak devíti letech ztotožnil s názory, které byly publikovány
na serveru Romea.cz bezprostředně po startu kampaně. “Mrzí nás, že nás využili k
takové kampani. Je to ostuda,” uvedl tehdy pro Romea.cz jeden z dělníků. “Fotili
si nás lidi z aut, nahrávali si nás na mobily, je to ponižující,” uvedl další,
potom co trička zahodili na zem.

Urážlivá, stereotypní a na rasových předsudcích stavící kampaň “Měl jsme se
učit líp” získala v roce 2010 Stříbrnou Effie, což je soutěž o nejefektivnější
reklamu.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon