Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Učitelské noviny hájí zájmy praktických škol a staví se proti inkluzi, vyplývá ze studie Dušana Klapka

19. srpna 2016
Čtení na 1 minutu
Ilustrační FOTO: Wokandapix, Pixabay.com

Společnost EDUin zveřejnila studii Dušana Klapka z brněnské Masarykovy univerzity, ve které se zabýval informováním Učitelských novin (UN) o inkluzivním vzdělávání. Vyplývá z ní, že noviny v průběhu let 2010 – 2014 hájily zájmy praktických škol a stavěly se proti inkluzi.

Podle studie věnovaly Učitelské noviny většinu prostoru odpůrcům úplné i částečné inkluze, zatímco opačnému názoru, který přisuzovaly neziskovým organizacím a ministerstvu školství, dávaly prostor velmi omezený.

Odpůrci inkluze, kteří své názory v novinách prezentovali, považují za nutné udržet selektivní ráz českého školství, protože podle jejich názoru „lépe vyhovuje specifickým potřebám romských dětí.“ Problémy se vzděláváním romských žáků podle nich způsobuje prostředí, ze kterého pocházejí, přičemž jeho charakteristiky vztahují na romské prostředí obecně.

„Nízká hodnota vzdělání, zanedbávající péče rodičů a reprodukce špatných sociálních vzorů tak byly konstruovány jako příčina problému vzdělávání romských žáků,“ píše se ve studii. Podle jejich názoru není ani možné dosáhnout výraznějších změn a inkluze je neúčelná, protože vede pouze k integraci, která „bude mít charakter spolužití ve školních lavicích (vedle sebe, nikoli spolu),“ a paradoxně se může prohloubit segregace tím, že bude narůstat počet soukromých elitních škol.

Podporovatelé inkluze podle nich nemají dostatečnou odbornost a praxi a neznají prostředí. Klapko uvádí, že se v novinách opakovaně objevovalo degradování odborných pedagogických kvalit zástupců neziskového sektoru, který také obviňovali ze zištnosti a politického zveličování problému, ministerstvo školství pak ze slabosti odolávat jejich tlakům.

Původ střetů obou stran vidí Klapko v odlišném pohledu na řešení problému, za který může hlavně rozdílná zkušenost v praxi. Oběma stranám jde přitom podle něj o podobnou vizi – o sociální spravedlnost a rovné šance na vzdělání.

DOKUMENT

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon