TZ: Projekt Romodrom pro vzdělání chce pomoci dětem žijícím v sociálně vyloučených lokalitách
Občanské sdružení Romodrom svou činností reaguje na zvyšující se potřeby svých klientů a nabízí jim nově komplexní program pro školní úspěšnost jejich dětí. Cílem projektu je realizovat komplexní program pro děti a mládež, který reaguje na jejich specifické potřeby ve vzdělávání v Olomouckém a Moravskoslezském kraji a tím tak zabránit jejich předčasnému opuštění systému vzdělávání a umožnit jim i zpětný návrat. Projekt se jmenuje Romodrom pro vzdělání.
Projekt navazuje na program Romodrom pro regiony. Terénní sociální pracovníci sdružení Romodrom působí v různých sociálně vyloučených lokalitách, kde se svými klienty řeší jejich tíživou životní situaci a pomáhají jim najít východisko z mnohdy velmi svízelné životní situace. Stále se potýkají i s problémy, které mají děti z těchto rodin ať již v souvislosti s docházkou do školy, ale i nedostatečnou předškolní vybaveností. Ta je mnohdy i příčinou jejich začlenění do speciálních škol. Jelikož se rodiče často potýkají s mnoha existenčními problémy a na pravidelnou školní přípravu dětí jim již nezbývá čas, budou do lokalit docházet speciální pracovníci, kteří se dětem budou věnovat ve všech oblastech, které se dotýkají školní úspěšnosti.
„ Cílovou skupinou projektu jsou děti a mládež ve školním věku od 7 do 18 let, žijící především v sociálně vyloučených romských lokalitách. Projekt se zaměřuje i na práci s jejich rodiči a dalšími blízkými osobami. Klíčovou inovací v projektu je zavedení nové pozice terénní pedagogický asistent. Součástí projektu jsou vzdělávací aktivity, vytvoření a zhodnocení odborné metodiky a vznik programu pro práci s vrstevnickou skupinou. V projektu jsou propojena osvědčená opatření a postupy vedoucí k dosažení hlavního cíle projektu, což je především individuální práce s dětmi a mládeží a práce v jejich přirozeném prostředí,“ dodává vedoucí programu Romodrom pro vzdělání Mgr. Šárka Hofmannová.
Projekt chce zachytit děti a mládež, která je ohrožena předčasným odchodem ze vzdělávacího procesu a chce nabídnout pomoc i těm, které jej již předčasně opustily. Chce posílit motivaci dětí ke vzdělávání formou individuální spolupráce s terénním pedagogickým asistentem na základě individuálního vzdělávacího a motivační plán dítěte. V současné době projekt zaměstnává 9 terénních pedagogických asistentů a dva krajské koordinátory, asistenti nyní působí v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Asistenti i koordinátoři působí v krajích, každý koordinátor má na starosti jeden kraj. Každý asistent má kapacitu 15 dětí na ca 4 – 5 měsíců, jelikož se jedná o projekt trvající do roku 2013, celkově se projekt dotkne maximálně 900 dětí. Do projektu jsou zahrnuta různá města jako například Bohumín, Karviná, Orlová a Prostějovsko.
Projekt Romodrom pro vzdělání je financovaný z Evropského sociálního fondu, Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Státního rozpočtu ČR.