Trasa trolejbusu, který jezdí do Mojžíře bude zkrácena. Opatření vedou ke konfliktům mezi majoritou a Romy, říká Karika
Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMUL) zavádí od 31. července další opatření, která mají podle podniku za cíl zlepšit bezpečnost a pořádek v trolejbusové lince číslo 57, která jezdí na sídliště Mojžíř. Linka bude zkrácena a cestující budou moci nastoupit pouze předními dveřmi. Dodržování těchto opatření budou kontrolovat asistenti přepravy a strážník městské policie.
Linka je podle dopravního podniku dlouhodobě zatížena cestujícími bez platných jízdních dokladů a řidiči ji odmítají obsluhovat. Toto opatření má situaci zlepšit. “Prakticky pokaždé musejí vozy projít generálním úklidem. Řidiči čelí agresi cestujících, jednu z našich řidiček cestující z Mojžíře nedávno poplivali,“ uvedl k připravovanému kroku primátor Ústí nad Labem Petr Nedvědický.
Radnice už dřív avizovala, že chce využít novelu známou jako ‘třikrát a dost’, díky níž mají obce právo sáhnout neplatičům pokut za přestupky na sociální dávky.
Nově bude oblast Mojžíře obsluhována autobusy pouze v úseku mezi zastávkami OD Květ – Mojžíř a zpět. “Věřím, že slušní cestující ocení, že budou cestovat v čistém voze a v bezpečí, byť to pro ně bude znamenat jeden přestup navíc. Obyvatel ostatních částí městského obvodu se změna téměř nedotkne,” vysvětlila starostka obvodu Neštěmice Yveta Tomková (Vaše Ústí). Dopravní obslužnost do Neštěmic a zpět bude nadále zajištěna linkou číslo 51, která bude nově doplněna linkou číslo 58, jež bude jezdit na trase Skalka – Klíše a zpět.
“Z důvodu maximální eliminace cestujících bez platného jízdního dokladu bude na lince platit celodenní nástup předními dveřmi. Na bezpečnost a pořádek ve vozidlech budou dohlížet asistenti přepravy a strážník městské policie,” uvedla ředitelka DPMUL Simona Mohacsi. Vozidlo bude navíc vybaveno kamerovým systémem.
Karel Karika: Je důležité, aby byly přijaty opatření, která nevedou k diskriminaci
Podle ústeckého zastupitele a předsedy Československé romské unie Karla Kariky jde o komplikovanou situaci, která vyžaduje citlivé a promyšlené řešení. “Není pochyb o tom, že každý občan by měl mít rovný přístup k veřejné dopravě a neměl by být diskriminován na základě své národnosti nebo sociálního postavení. Na druhou stranu je jasné, že město má povinnost zajišťovat bezpečnost a pořádek pro všechny obyvatele,” okomentoval zaváděná opatření Karel Karika.
“Je zjevné, že nastolená opatření vedou k roztržkám a konfliktům mezi majoritou a romskou menšinou. Nejlepším řešením by bylo najít kompromis, který by respektoval práva všech zúčastněných stran a umožnil bezpečnou a plynulou dopravu všem občanům,” dodal Karika.
“K této záležitosti by se měli vyjádřit také odborníci na lidská práva a antidiskriminační politiku. Je důležité, aby byly přijaty opatření, která nevedou k diskriminaci, ale naopak podporují rovné příležitosti a práva všech občanů,” myslí si ústecký zastupitel a předseda Československé romské unie Karel Karika.
Radnice v Neštěmicích žádala o nástup předními dveřmi v Mojžíři dlouhodobě. Nebylo to možné, protože by krok narušil celkový systém dopravy ve městě a návaznost dopravních spojů. Proto se přikročilo ke zkrácení linky.
Na sídlišti Mojžíř žije na 2700 obyvatel. Většina zdejších bytů je ve vlastnictví bytových družstev a soukromých majitelů. Sídliště je tzv. sociálně vyloučená lokalita. Vyloučenou lokalitou může být jak celá čtvrť, tak třeba i jen jedna ulice či dům, kde se koncentrují sociální problémy. Ve vyloučené lokalitě mnohdy žije skupina obyvatel s omezeným přístupem ke vzdělání či zaměstnání. Navíc bývají tito lidé často zatíženi exekucemi.