Ač nemám rád politiky podezřelé z finančních nekalostí, musím se ohradit proti slovům Jiřího Dolejše na adresu Jiřího Čunka
Pro oživení paměti připomeňme, že podle Dolejše nepatří slova Čunka do úst evropského politika. Čunek totiž v podstatě řekl, že romské tradice nejsou slučitelné s fungováním moderní společnosti. Informoval o tom i TD.
Pár příkladů z nedávné historie Švédské město Malmö přestává zvládat příliv imigrantů. Hlavními problémy jsou nezaměstnanost a lpění na tradicích. Zprávu o tom přinesl tisk.
Není to tak dávno, kdy v Paříži byly rozsáhlé projevy nespokojenosti přistěhovalců. Příčiny byly stejné jako v Malmö.
Názor hlavy státu Stojí za to připomenout i slova prezidenta Václava Klause při jeho nedávném rozhovoru s MF Dnes. „Když někdo chce imigrovat, nechť se přihlásí k asimilačnímu úmyslu. Nechť se chce stát občanem té země se vším, co k tomu patří, místo toho, aby chtěl za každou cenu zůstat vším svým zakotvením příslušníkem země, kterou opustil…“ Pokračuje, „masová migrace vznikla jako falešná ideologie, že je jakýsi nárok, obecné lidské právo, potulovat se kdekoliv po světě.“
Paroubek tento názor odmítl, premiér Topolánek nikoliv. „Evropa trpí multikulturalismem, který začíná destruovat její původní kulturu zevnitř…“ prohlásil. „Například v USA se práce daří. I tam se sice etnické skupiny soustřeďují ve čtvrtích či městech, ale přece jenom uznávají zákony Ameriky.“
I on klade jednoznačnou podmínku, že přistěhovalci musejí dodržovat zákony země, v níž se rozhodli žít.
Volá dokonce po zpřísnění imigračních zákonů. „Jde o základ fungování jakékoliv společnosti,“ dodal.
Snad stojí za to zde připomenout, že v současné předvolební prezidentské kampani v USA jsou na prvních místech Obama, to je černoch, a paní Klintová, žena. Dovede si někdo představit něco takového u nás?
Názor v článku Deníku Fundovaný článek, i historicky, napsal k této problematice František Juřička.
Článek byl otištěn v Plzeňském deníku pod názvem,,Lpění na tradicích může být pro etniku i zničující,,. Několik myšlenek z uvedeného článku…
„Nastal čas uvědomit si v plné šíři, že problém Romů v Čechách, ale i celé Evropě, musí být brán vážně a s plnou odpovědností především těmi, kteří se stavějí do čela této etnické skupiny coby jejich ochránci a obhájci…
Celá, přibližně 600-letá historie spolužití s etnickou skupinou Romů je souvislým řetězem snah Romů uchovat si za každou cenu všechny znaky svého způsobu života a jejich filozofického chápání světa. V rozporu s jakoukoliv realitou, kulturní společenskou…
Převažuje skutečnost, že od prvního vstupu na evropskou půdu koncem 12. století byli usvědčeni, že šlo o tlupy podvodníků, zlodějů a taškářů.
Jak proměnlivé bylo jejich chování, dokazuje např. skutečnost, že od císaře římského Zikmunda se jim dostalo průvodního glejtu, opravňujícího je žádat o jisté společenské výsady. Jejich snahy směřovaly k jednání s papežem, ale byli zdvořile odmítnuti…
Takto tedy procházeli Evropou až do centra Evropy s jedinou utkvělou představou, že jim žádná světská ani duchovní moc nesmí zasahovat do jejich způsobu života, do jejich zřízení a práva!
Tento historický exkurz byl nezbytný pro pochopení základního omylu, který je vždy přivedl ke kardinálnímu rozchodu s jakoukoliv mocenskou majoritou, původně ochotnou vytvořit jim přijatelné podmínky.
Všude přicházeli jako hosté s přesvědčením, že mají právo na všechny své omyly, z nichž nejkardinálnější byl odpor k jakémukoliv vzdělání.
A tak zatímco jednotlivé národy a skupiny obyvatel stoupaly ve své úrovni až k nejvyšším metám v kultuře, vědě, společenském uspořádání, romská skupina této planety procházela staletími takřka nepoznamenána, se samozřejmou žádostí o vše, co lidstvo na své cestě dobylo…
Pokud je mi známo, ani v patentu císařovny Marie Terezie o povinném školním vzdělání nebyli Cikáni vyloučeni. Národ, který se nezabývá svou minulostí, postupně degraduje a lpí na tradicích nejlehčeji prospěšných.
Už samotný fakt, že existuje přes 60 cikánských dialektů, a že neexistuje podle jazykozpytců sandardní podoba romštiny, je dostatečně průkazný pro odpor ke vzdělání.
Nevěřím, že v této zemi, která za velkých obětí svého historického času uhájila svůj jazyk, svou kulturu, svou hrdost, že v této zemi existuje ředitel školy či učitel, který by se radoval z nezájmu romských rodin o výsledky jejich dětí ve škole.“ Tolik citovaný článek.
Jaká je skutečnost, to lze demonstrovat na slovech K. Holomka, předsedy společenství Romů na Moravě. „Romové ohromně milují své děti. Ale jak se jim věnují? Dítě roste jako dříví v lese. Nikoho nezajímá, jak si vede ve škole. Pro romy totiž jejich potomci nejsou partneři.“
Mohou na toto téma zaznít slova ještě přesvědčivější?
Vystěhovat nezodpovědné lidi?
Připomeňme také slova bývalého senátora a starosty Prahy 4 Klausnera, který přišel s návrhem vystěhovat lidi, kteří se odmítají zodpovědně chovat, za město.
Velkou většinou politiků s exprezidentem Václavem Havlem v čele byl za to tvrdě kritizován, označem za rasistu, a smeten. Ač jeho návrh se týkal všech, tedy i bílých a navíc navzdory skutečnosti, že měl podporu drtivé většiny obyčejných lidí.
Občané souhlasí se senátorem „Souhlasím se starostou. Ať je to kdokoliv z nás, neumí-li žít mezi lidmi, ať žije mezi vlky.“ Jeden z mnoha názorů řadových lidí té doby.
„Z kauzy vyvozuji jediné a to, že člověk, který nazývá věci pravými jmény a chce pouze takovou maličkost, aby si před zákonem byli všichni občané rovni, schytá v dnešní době od načich pseudohumanistů nálepku rasisty.“
Taková byla u nás situace zhruba před deseti lety. Není to pravda stále?
Pravda, od té doby snad došlo k určitému posunu. Ale ten posun je celkově velmi malý a došlo k němu jen na jedné straně politického spektra.
Co na to romští předáci?
Když romský student Ferko napsal článek,,Ani Čech, ani Rom, ale občan,,, v němž vyzýval k budování rovnoprávně občanské společnosti, byl nemilosrdně smeten.
Kým? Jedním z romských předáku, Veselým.
Takže psaly-li noviny, že řešení romské otázky nepřineslo za 40 let žádné výsledky, lze se obávat, že za dalších 40 let se situace zase nezlepší.
Proč? Díky přehnané touze po moci. Jak většiny našich politiků, tak téměř všech romských předáků.