Terénní výzkum podle AI ČR opět potvrdil, že jsou romské děti v přístupu ke vzdělání diskriminovány
Podle společné zprávy Amnesty International (AI) a Evropského centra pro
práva Romů (ERRC) nemají romské děti v českém školství rovný přístup ke vzdělání
a stejné možnosti studovat, jako mají ostatní děti. Po ministerstvu školství
požadují zástupci obou organizací změnu systému školství, uvádí agentura
Mediafax.
Zpráva nazvaná "Česká vláda propadá už pátým rokem: Školy stále diskriminují
Romy" shrnuje podle agentury Mediafax výsledky z terénního výzkumu, který
proběhl v létě 2012 v Ostravě. Udává, že romské děti jsou stále ve velké míře
umisťovány ve školách a třídách určených žákům s lehkým mentálním postižením
nebo jsou segregovány v romských školách a třídách.
CELÉ ZNĚNÍ ZPRÁVY
"V naší správě se soustředíme na skutečné zážitky, na reálný život, na to,
čím musí romské děti procházet," přiblížil Dezideriu Gregely, výkonný ředitel
ERRC.
"V regionu, který jsme sledovali, je v praktických školách umístěno 50
procent Romů," dodal John Dalhuisen, ředitel programu AI pro Evropu a střední
Asii.
Podle něj je problém ve školském systému. "Chceme po ministerstvu, aby
vytvořilo jasný nesegregační plán s konkrétními body a termíny, který by ve
výsledku vedl ke zrušení praktických škol, kde se vyučuje podle redukovaného
výukového systému. Pokud stále existují praktické školy a celá řada předsudků,
romská populace bude i nadále směřovaná k podřadnému a méně kvalitnímu
vzdělávání," vyslovil hlavní požadavek AI Dalhuisen.
Podle ředitelů obou organizací tak za pět let od doby, kdy Evropský soud pro
lidská práva potvrdil žalobu osmnácti romských dětí z Ostravy, které si
stěžovaly na tento nespravedlivý přístup, nedošlo k žádné zásadní změně.
"Sice došlo k přejmenování zvláštních škol na školy praktické, podle našeho
názoru ale praktické vzdělávání nikam nevede," dodal Dezideriu Gregely.
Nespokojenost se současným systémem školství hodlají zástupci organizací
společně s příznivci projevit čtvrteční demonstrací před ministerstvem školství.