Stanovisko Českého helsinského výboru: Reakce na ohlasy kampaně Víš, co nosíš? v médiích
Dne 31. října Lidové noviny uveřejnily
článek zabývající se kampaní ČHV „Víš,
co nosíš?“, zaměřené proti oděvním značkám vlastněným či spřízněným s
neonacistickými a jinými rasistickými skupinami. V reakci na tento článek se
rozpoutala diskuse v médiích a diskusních fórech, viz např.
komentář Martina
Zvěřiny v LN dne 31. října. Podle příspěvků do této diskuse, povšechně vzato,
byla kampaň neprofesionálně připravená, předražená a zbytečná, politizující
odívání či směřující k zákazům nosit některé typy oblečení.
NEPŘEHLÉDNĚTE
Hlídejte si oblečení, můžete jím podporovat ultrapravici
Víš, co máš na sobě? ptá se úřad vlády
Korektní tepláky (komentář Martina Zvěřiny)
Proti těmto obviněním se musíme ohradit, neboť zjevně vycházejí z nedostatku
informací pisatelů.
Cílem kampaně bylo upozornit a informovat širší společnost, zejména mladé lidi a
děti, o některých souvislostech „neonacistického oděvního průmyslu“. Značky jsou
produkovány neonacisty nebo příznivci ultrapravicových hnutí a hrají důležitou
roli v rozvoji jejich činnosti. Zisk z prodeje oblečení tvoří relevantní příjem
pro ultrapravicové hnutí, lze předpokládat, že z něho jsou financovány další
radikální aktivity těchto skupin. Dále, oblečení těchto značek slouží, zvláště
neonacistům, jako nástroj sebeidentifikace a ztotožnění se s idejemi neonacismu.
Značky je také možné považovat za prostředek propagace neonacismu (minimálně ve
skryté formě), do jisté míry jsou součástí neonacistické symboliky.
Cílem kampaně rozhodně nebylo politizovat oděvní průmysl nebo dokonce určovat,
kdo může nosit jaké oblečení (nelze si ani představit, že by takový účinek měla
a mohla mít kampaň nevládní organizace…). Naopak, kampaní jsme chtěli varovat
potenciální kupce těchto značek, koho mohou koupí podporovat finančně a jaké
ideály morálně.
Považujeme za důležité zároveň konstatovat, že kampaň „Víš, co nosíš?“
realizoval ČHV již v roce 2008, není nám známo, z jakého důvodu ji média
zaregistrovala právě nyní. Proto není namístě kritika z diskusních fór, že
nemáme objektivní informace, viz např. změna vlastníka značky Thor Steinar
(počátkem roku 2009 značka přešla do vlastnictví arabských majitelů a neonacisté
se od ní distancovali). Ke kritice, týkající se finanční nákladnosti, pak nutno
uvést, že kampaň nebyla svébytnou aktivitou ČHV, ale součástí širšího projektu
Nedívej se černobíle, aneb osvětou proti nesnášenlivosti, jehož hlavní náplní
bylo zvyšování informovanosti mladých lidí a pedagogů. Finanční náklady na
kampaň, tedy na samolepky (7000 ks) a pohlednice (50.000 ks), se pohybovaly v
desítkách tisíc korun. Dotazníkové šetření mezi mládeží, které bylo východiskem
kampaně, bylo provedeno na dobrovolné bázi, bez jakýchkoliv finančních nákladů.
Kampaní jsme šířili povědomí o neonacistických a rasistických oděvních značkách.
Tyto informace jsme veřejnosti poskytli k uvážení, nikoliv jako příkaz nebo
zákaz, nýbrž pro to, aby měla dostatek podkladů pro svoji svobodnou volbu.
Za ČHV Mgr. Selma Muhić Dizdarević, Ph.D. (výkonná ředitelka), Mgr. František
Valeš a Mgr. Markéta Kovaříková (ex-projektový tým)