Společně do školy: Začlenění Romů do běžných škol ušetří státu miliardy
Když stát odstraní diskriminaci romských žáků a víc jich začlení do běžných
škol, ušetří se desítky miliard korun z rozpočtu. S tímto prohlášením dnes
přišli zástupci iniciativy Společně do školy, které sdružuje 15 nevládních
organizací. Zároveň vyzvali nově vznikající vládu, aby problematiku romského
vyloučení zmínila i ve svém programovém prohlášení.
"Diskriminace romských žáků na základních školách, kterou nedávno potvrdila
Česká školní inspekce a v oficiálním stanovisku i ombudsman Otakar Motejl, totiž
nepřestavuje jen problém právní a sociální. Pokračující segregace romských žáků
do škol pro děti s mentálním postižením znamená také miliardové ztráty pro celou
českou ekonomiku – Světová banka je vyčíslila na nejméně 16 miliard ročně,"
uvádí se v tiskové zprávě.
Zpráva Světové banky přitom vycházela ze statistik, které odhadují počet
sociálně vyloučených lidí na 50.000. "Toto číslo je ale o mnoho vyšší,"
upozornil dnes novináře Stano Daniel z Evropského centra pro práva Romů.
Vyloučené lokality tak prý nyní stojí stát až desítky miliard. Podle aktivistů
stojí za celým problémem nízká vzdělanost Romů, kteří jsou prý cíleně zařazováni
do praktických, dříve zvláštních škol. Ty jsou přitom určeny jen lehce mentálně
postiženým.
Iniciativa Společně do školy proto vyzvala rodící se vládu, aby téma rovných
šancí pro romské žáky dostala i do svého programového prohlášení. "Pomůže také
novelizace dvou vyhlášek, které mohou situaci velmi rychle řešit," myslí si
koordinátor spolku Jan Stejskal. Tyto vyhlášky už má ministerstvo školství
připravené, školy by třeba díky nim měly dostat peníze navíc na vzdělávání
sociálně znevýhodněných dětí.
Sdružení také vyzvalo vládu, aby zavedla povinnou roční předškolní docházku,
kde by zanedbané děti získaly sociální návyky nutné pro zařazení do běžné školy.
Vláda by prý také měla spustit mediální kampaň, která by pomohla odstranit
předsudky veřejnosti vůči Romům.
Za vysoký počet hlavně romských dětí v praktických školách je ČR kritizována
i na mezinárodním poli. Zatímco romských dětí chodí na tyto školy 30 procent,
neromských jen dvě procenta. Také Česká školní inspekce konstatovala, že některé
praktické školy vzdělávají zdravé děti jako lehce mentálně postižené, přičemž na
speciální výchovu pobírají dotace.