Sociální nerovnosti brzdí české školství, vzdělání dětí ovlivňuje rodinné zázemí, školy potřebují cílenou podporu, říkají odborníci
Výsledky žáků ve školách ovlivňuje jejich rodinné zázemí. Z dat mezinárodních srovnání i České školní inspekce vyplývá, že se českým školám nedaří situaci znevýhodněných dětí zlepšovat. Na konferenci Národního pedagogického institutu (NPI) k projektu Propojování ředitelů znevýhodněných škol se na tom shodli zástupci NPI a ministerstva školství (MŠMT). Školy podle nich potřebují různou míru podpory podle toho, v jak náročném prostředí pracují. S tím by měla pomoci novela školského zákona, kterou v říjnu schválila vláda.
Sociální a ekonomické zázemí rodiny ovlivňuje podle Kláry Bezděkové z NPI například i to, na jaký typ středních škol se žáci hlásí. “K tomu, abychom měli dostatek talentu pro udržení společnosti a ekonomiky v chodu, bude podle mého názoru potřeba odblokovat lidský potenciál mimo městské střední vrstvy. To je velký úkol pro naše školství,“ řekl náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS).
Se systémovou podporou sociálně znevýhodněných škol by podle ředitele odboru rovného přístupu ke vzdělávání MŠMT Jana Vöröše Mušuty měla pomoci novela školského zákona, kterou v říjnu schválila vláda. Zavést by měla mimo jiné pravidla pro fungování školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách. Přináší také možnost poslat více peněz například školám, které se věnují sociálně znevýhodněným dětem nebo systematicky pracují s nadanými dětmi. Podle návrhu by vláda také mohla regulovat tempo růstu pozic v regionálním školství. Novela by mohla začít platit od roku 2026.
Návrh novely zahrnoval také variantní řešení pro vládu na zavedení pozice sociálního pedagoga jako pedagogického pracovníka. Vláda novelu schválila bez ukotvení této pozice. To by mohla změnit skupina poslanců, kteří chtějí pozici zavést pozměňovacím návrhem, řekl Vöröš Mušuta. Nantl je přesvědčen, že pozice v zákoně nakonec bude.
Na podporu spokojenosti žáků ve školách se zaměřuje i materiál ČŠI, který účastníkům konference představila Dana Pražáková z inspekce. Jak moc se děti těší do školy, ovlivňuje podle zjištění inspekce jejich socioekonomický status, ale i to, jakou mají možnost se ve výuce bez obav ptát či zda o ně má učitel zájem. Aspekty, které ovlivňují těšení žáků do školy, popisuje inspekce v takzvaných analytických listech. Připravila zároveň náměty pro diskusi nad jednotlivými tématy ve školách i v dalších institucích. Zájemci tak v materiálu najdou informace zaměřené například na to, jak vedení školy napomáhá posilování žádoucích reakcí učitelů či jak dobře učitelé znají žáky ve své třídě.