Czeslaw Walek: Segregace romských dětí ve školách je ostudou politiků
U příležitosti Mezinárodního dne lidských práv, který se slaví na celém světě 10. prosince, a to od roku 1950 na počet přijetí Všeobecné deklarace lidských práv se ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Jiří Dientsbier sešel se zástupci poradních orgánů vlády s lidskoprávní tematikou, kterým většinou, coby ministr, předsedá.
Ústředním tématem neformálního setkání byla chystaná legislativní opatření. Mezi nimi nejvíce rezonovalo téma vzdělávání romských dětí, konkrétně kontroverzní část novely školského zákona (pozměňovací návrh §16) a další opatření.
Odborníci u pozměňovacího návrhu upozorňují na trvající snahu zachovat nejednoznačnost formulace, podle které má být posuzováno, jaké formy podpory se oslabeným dětem dostane. Vágní formulace umožňuje přizpůsobit doporučení názoru posuzovatele, přičemž poradenská zařízení spadající pod základní školy praktické se tím dostávají do střetu zájmů.
Nutnost jednoznačného přístupu v podpoře dětí se speciálními vzdělávacími potřebami zvyšuje i tlak Evropské komise, která na konci září vyzvala Českou republiku, aby do dvou měsíců předložila důkazy, jaké kroky podniká k potlačení rozsáhlé diskriminace romských dětí ve vzdělávání.
Evropská komise koncem září zahájila s Českem řízení kvůli nesplnění povinnosti ohledně vzdělávání romských dětí, věc může skončit až u Evropského soudního dvora. Už v roce 2007 totiž ČR prohrála u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku spor s 18 mladými Romy z Ostravska. Podle rozsudku porušila přeřazením romských dětí do zvláštních škol jejich právo na vzdělání a diskriminovala je. Řada romských dětí přitom dál končívá v praktických školách, které jsou určeny pro žáky s lehkým mentálním postižením.
Czeslaw Walek z Rady vlády pro lidská práva považuje řízení EU s Českem za "zdvižený ukazováček" a ostudu pro politiky, že problém dosud nevyřešili a plány k začlenění romských dětí do běžných škol se nedařilo naplňovat.
Dienstbier bude navrhovat, aby se příloha o vzdělávání pro děti s lehkým mentálním postižením zrušila a školáci se podle ní od příštího školního roku už neučili, ale měli běžné osnovy. "Je v našem zájmu, abychom si problémy nepřenášeli do budoucnosti. Jenom kvůli tomu, že děti žijí v sociálně vyloučeném prostředí, ale přitom jejich inteligence je naprosto dostatečná na to, aby prošly běžným vzděláním, je vyřazovat a zajišťovat si budoucí generaci sociálně vyloučených, je naprosto nesmyslný postup," uvedl ministr.
VIDEO