Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Šikana v Hodoníně: Inspekce doporučuje školám více pracovat s třídními vztahy. Podle zástupkyně napadené žákyně bylo šetření neetické

23. dubna 2025
Čtení na 3 minuty
Šikana (Ilustrační FOTO: Envato Elements)
Šikana (Ilustrační FOTO: Envato Elements)
Hodonínské školy by se měly více zaměřit na systematické vyhodnocování vztahů mezi žáky a zintenzivnit vedení třídnických hodin. Vyplývá to ze zjištění České školní inspekce (ČŠI), která v regionu prováděla kontrolu poté, co byla začátkem února mimo školní budovu brutálně napadena dvanáctiletá žákyně. Zjištění prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. S výsledky šetření však nesouhlasí zmocněnkyně napadené dívky, advokátka Petra Naskosová, která kritizuje jednostranný postup ČŠI. Uvedla to organizace In IUSTITIA v tiskové zprávě zaslané zpravodajskému serveru Romea.cz.

Podle Zatloukala se řada škol v Hodoníně aktivně věnuje prevenci, fungují v nich školní poradenské týmy a spolupráce mezi učiteli a třídními kolektivy je zjevná. “Ve školách zpravidla fungují školní poradenské týmy a je patrná spolupráce mezi učiteli, vedením školy a třídními kolektivy,” řekl Zatloukal. Inspekce identifikovala i slabiny, například ve vyhodnocování vztahů mezi žáky či ve formálním vedení třídnických hodin. Zároveň zaznamenala nedostatek specializovaných odborníků ve školních poradenských pracovištích.

Inspekce přijela do Hodonína s ohledem na incident ze začátku února, kdy dvanáctiletou žačku napadli mimo školu další mladiství a nezletilí. Případem se zabývá i policie. Podle videa, které zveřejnila na sociálních sítích matka napadené, čelila dívka tahání za vlasy, fackám či plivancům. Matka také uvedla, že dcera byla šikanovaná delší dobu a škola toto jednání neřešila.

Ředitel ZŠ Vančurova Andrej Pavlíků už dříve řekl, že netušil, že by se něco takového mimo školu mohlo stát. Podle ČŠI ředitel doložil, že na všechny podněty matky reagoval a školní poradenské pracoviště je řádně prošetřovalo. V období od konce října 2023 do začátku ledna 2025 neobdržela škola podle inspekce žádný podnět na podezření ze šikany.

Základní škola Vančurova i Základní škola Očovská, ze kterých podle Zatloukala pocházela oběť a agresor, mají funkční systém prevence, odborně obsazené pozice ve školních poradenských pracovištích, sledují vztahy mezi žáky. “U těchto škol jsme doporučili, aby více věnovaly pozornost budování vztahů mezi žáky, a to právě prostřednictvím třídnických hodin nebo společných aktivit,” řekl Zatloukal. Inspekční zprávy z obou škol ČŠI zveřejní po uplynutí zákonných lhůt k případným připomínkám školy.

Právní zástupkyně: Šetření ČŠI bylo jednostranné a neetické

Organizace In IUSTITIA ve svém prohlášení však vyjádřila hluboké znepokojení nad tím, že se poškozená a její matka se závěry ČŠI seznámily až prostřednictvím médií. „Šetření probíhalo jednostranně, ČŠI ani MŠMT je žádným způsobem nekontaktovalo za účelem zjištění, jak dlouho docházelo k šikaně a jak k ní přistupovala škola,“ uvedla pro zpravodajský server Romea.cz advokátka Petra Naskosová.

Podle ní takový postup oslabuje důvěru v objektivitu celého šetření. „Považuji ho za neetický a nešetrný vůči psychickému i zdravotnímu stavu mé klientky,“ dodává. Upozorňuje také na to, že šikana podle výpovědi napadené dívky probíhala i na půdě školy a že matka se snažila situaci řešit už od roku 2023.

„To, že škola nemá účinné nástroje k prokázání jednotlivých incidentů šikany, která se zpravidla odehrává skrytě, neznamená, že může deklaratorně tvrdit, že se šikana nestala,“ uvedla advokátka s tím, že takový přístup vyvolává v poškozené pocit bezmoci.

Školy potřebují lepší nástroje, ministerstvo chystá metodiku

U ZŠ Očovská doporučila ČŠI vedení školy, aby daleko intenzivněji sledovalo vztahy mezi žáky i vztahy mezi žáky a učiteli, a také doporučila posílení poradenských pracovišť o další odborníky. Pomoci by podle Zatloukala ve školách mohli například sociální pedagogové, kteří by zajišťovali lepší komunikaci mezi školou a rodiči.

Inspekce také doporučila, aby v Hodoníně vznikl odborný panel, jeho součástí by měli být zástupci zřizovatelů, tedy města a Jihomoravského kraje, všech škol v Hodoníně, policie, orgánu sociálně-právní ochrany dětí a dalších institucí, uvedl Zatloukal.

Ministerstvo školství společně s ČŠI a Národním pedagogickým institutem připravuje pro školy metodickou podporu, která jim pomůže efektivněji zvládat krizové situace, posilovat školní klima a chránit duševní zdraví žáků, uvedl na síti X ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Závěry inspekce podle něj nijak nepředjímají trestní vyšetřování případu, které stále trvá.

Zatloukal upozornil i na silný vliv vnějšího prostředí, který je podle něj pro území, jako je Hodonín, charakteristické. “Výchova dětí nezačíná první hodinou a nekončí poslední vyučovací hodinou ve škole, ale musí probíhat také v rodinách. Řada těch problémů a těch rizikových projevů eskaluje ne ve škole, ale mimo ni, na veřejných prostranstvích, ve virtuálním prostředí,” řekl Zatloukal. Škola to podle něj nemůže ovlivnit, ale potřebuje mít informace o tom, že se něco takového děje, aby mohla nastavit své preventivní programy.

Celé vyjádření advokátky Petry Naskosové

Se závěry České školní inspekce se poškozená a její matka mohla seznámit pouze prostřednictvím médií. Šetření probíhalo jednostranně, ČŠI ani MŠMT je žádným způsobem nekontaktovalo za účelem zjištění, jak dlouho docházelo k šikaně a jakým způsobem k ní přistupovala škola. Takový přístup oslabuje důvěru v to, že šetření bylo provedeno zevrubně a s cílem objasnit řetězec událostí, které vedly k brutálnímu napadení poškozené.

Podivuji se také nad způsobem zveřejňování zprávy o šetření, který nijak nezohledňuje potřeby mé klientky a její matky, jako osob, které se momentálně vyrovnávají s následky trestného činu a s probíhajícím trestním řízením. Postup považuji za neetický a nešetrný vůči psychickému i zdravotnímu stavu mé klientky i obecně znevýhodňující, protože se momentálně nemohou žádným způsobem k probíhajícímu řízení vyjádřit.

V případu momentálně probíhá trestní řízení a závěry České školní inspekce mohou vzbuzovat dojem, že k žádnému protiprávnímu jednání na půdě školy nedošlo. To není v souladu se zkušeností poškozené, která opakovaně čelila útokům a vyhrožováním ze strany svých spolužaček, které se děly i na půdě školy, např. o přestávkách. Situaci se její matka snažila se školou aktivně řešit již od roku 2023, žádné z údajně přijatých opatření nezabránilo tomu, aby poškozená byla napadena.

Nemohu zpochybnit závěry vyšetřování ČŠI, že škola postupovala v souladu se všemi standardy a předpisy, ale v situaci, kdy poškozená opakovaně upozorňovala na to, že je obětí šikany a nebyly jí nabídnuty ani služby pro oběti trestných činů, vnímám i samotné standardy jako nedostatečné. To, že škola nemá účinné nástroje k prokázání jednotlivých incidentů šikany, která se zpravidla odehrává skrytě, neznamená, že může deklaratorně tvrdit, že se šikana nestala. Tímto prohlášením se totiž přiklání k jedné straně sporu. A u poškozené vzbuzuje absolutní pocit bezmoci a nedůvěry.

Úlohu školy vnímám i v prevenci šikany a trestné činnosti obecně. Nikdo neočekává, že bude škola vyšetřovat násilné incidenty, které se odehrají mimo její prostory, ale pakliže k nim dojde, neměly by školy zavírat oči před potřebami obětí, které se s původci šikany nutně musí setkávat i ve škole.

Ráda bych se seznámila s celým šetřením ČŠI, které se mé klientky týkají, a očekávám, že jí bude zpřístupněno.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon