Seriál Třída 8.A jako podpora stereotypů? Rada pro rozhlasové a televizní vysílání pochybení odmítla
Neziskové organizace obdržely od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) odpověď na otevřený dopis, ve kterém kritizovaly seriál Třída 8.A. Ten podle nich nesplnil zamýšlený účel – tedy zámě poukázata na problém segregace romských žáků českých školách. Místo toho spíše posílil stereotypní obraz Romů. RRTV kritiku odmítla.
Osm neziskových organizací poslalo minulý měsíc Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) otevřený dopis kvůli pořadu České televize Třída 8. A. Podle autorů dopisu RRTV porušila ustanovení zákona o rozhlasovém vysílání, podle něhož platí povinnost nezařazovat do programů pořady, které mohou utvrzovat stereotypní předsudky týkající se etnických, náboženských nebo rasových menšin.
Toto tvrzení signatáři dopisu dokládali konkrétními konkrétními výtkami vůči seriálu. Zmínili mimo jiné nevhodnost formátu „docu reality show“ či záměrné vybírání emotivních situací. Kritika směřovala také k využívání naivity nezletilých žáků, opomíjení vlivu sociálního zázemí a poruch učení nebo k nekompetentnosti učitelů, jejichž selhání mohlo na laické diváky působit jako definitivní důkaz nemožnosti vzdělat romské žáky.
Velký prostor byl pak v dopisu věnován kritice nerespektování požadavku těhotné žačky, která si přála, aby její těhotenství nebylo medializováno. Tento postup byl podle neziskových organizací naprosto za hranicí etiky. Celkově pak podle nich seriál utvrzuje řadové diváky ve stereotypním pohledu na Romy jako na lidi s divokou náturou, kteří nemají zájem o vzdělání, jsou neschopni podřídit se normám většinové společnosti a již v raném věku si pořizují děti, aby pak mohli žít z podpor. Na základě těchto argumentů proto Radu požádali o to, aby se tvůrci pořadu žákům 8.A omluvili a aby seriál nebyl reprízován.
RRTV po provedení monitoringu všechny tyto výtky odmítla. Problémem otevřeného dopisu podle ní je fakt, že se ve většině případů nevztahuje ke konkrétním scénám, ale jedná se jen o názor na všeobecné vyznění seriálu či pouhé domněnky. Některé body kritiky pak RRTV označila za nesouvisející s mediální legislativou. Velký důraz RRTV ve své odpovědi věnovala obhajobě medializace těhotenství jedné z žákyň. Její přání dle předsedy Rady Ivana Krejčího vyslyšeno bylo: „Žákyně skutečně nebyla po vyjádření neochoty o věci mluvit dále zpovídána před kamerou na toto téma. Informace se však šířila ve škole, a diváci sledují tuto cestu šíření informace od sekundárních zdrojů – od spolužáků, od matky Kristýny.“
Záměrné vybírání emotivních scén, které mohly podpořit stereotypizaci Romů RRTV rovněž odmítá: „Dokumentární materiál musí být vždy natočen nějakým způsobem, který představuje jen jeden pohled či několik málo pohledů na realitu, vždy je nutné volit, co bude natáčeno, následně nějakým způsobem provést výběr a sestřih, výsledek představuje vždy jen určitý výsek z reflektované reality nahlížený jedním z možných způsobů a nemůže neobsahovat určitou míru zkratky a stylizace pohledu na realitu. Je to běžná vlastnost filmové řeči, jakož svým způsobem i jiných řečí či komunikačních kódů. Spatřovat v tom nepřípustnou jednostrannost pohledu automaticky nelze.“
Požadavek neziskových organizací na omluvu protagonistům z řad žáků 8.A a nereprízování seriálu vyslyšen nebude: „Rada nemá pravomoc nařídit provozovateli vysílání, který je z hlediska zákona odpovědný za obsah vysílání, omluvu, a tím spíše to nemůže nařídit tvůrcům. Návrh na zamezení vysílání případné příští reprízy fakticky znamená návrh na cenzurní zásah, který je pochopitelně nepřijatelný,“ vysvětlil v dopisu Krejčí.
Vedle neziskových organizací, jež se pod otevřený dopis RRTV podepsaly, jsou i takové, které za autory seriálu stojí. Například podle Tomáše Feřteka z obecně prospěšné společnosti EDUin seriál plní svůj cíl a poukazuje na nedostatky českého školství. Serveru iDNES.cz řekl: „Myslím, že pořad byl docela užitečný. Poprvé jsem v televizi viděl, jak to reálně chodí ve třídách. Ukazuje se tam srážka nepřipravených učitelů s tím, jak vypadá reálná třída. Že to takto vypadá ve třídách, kde je většina Romů, je pravda. Stejně tak to ale často vypadá ve třídách, kde je skladba žáků úplně jiná. Jsou tam stejně rozjívení kluci, akorát jsou blonďatí.“
S požadavkem neziskových organizací na nereprízování seriálu nesouhlasí, podle něj by naopak bylo efektivnější pořad využít k nastolení skutečné debaty o nepřipravenosti učitelů na složité výchovné a vzdělávací situace.
DOKUMENT