Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Segregace ve školství trvá. Romské děti tvoří většinu žáků v desítkách škol. Odpovědnost nesou obce, potřebují ale podporu státu

10. dubna 2025
Čtení na 3 minuty
Ilustrační FOTO: Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, Anglos
Ilustrační FOTO: Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, Anglos
V Česku přetrvává segregace romských dětí ve školství – více než 130 základních škol má výrazný podíl romských žáků, z toho v 78 z nich tvoří romské děti více než polovinu žáků. Vyplývá to ze studie PAQ Research a z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se podle organizace nacházejí ve většině krajů. 

Tisíce dětí v oddělených školách, situace se nemění

“Až 12.000 romských dětí – zhruba třetina všech – chodí do škol, kde Romové tvoří přes třetinu žactva. Po republice najdeme těchto základních škol přes 130. V 78 z nich tvoří Romové víc než polovinu žáků. Stav se v poslední dekádě v podstatě nemění,” uvedla organizace.

Školy s vysokým zastoupením romských dětí se nacházejí napříč ČR, větší zastoupení mají například v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, kde žije více Romů, podotkla organizace. Školy, které lze označit se segregované, se podle ní nachází i ve Středočeském, Libereckém, Zlínském kraji či v Praze. Jde o běžné školy nebo bývalé zvláštní školy, ve kterých má největší zastoupení žactvo s upravenými výstupy či se sníženými nároky, nebo jsou tvořeny speciálními třídami, uvedla organizace.

Příčiny segregace se město od města liší. “Může jít o důsledek prostorového vyloučení, kdy chudé romské rodiny žijí v některých částech většího města (JanovChanov) nebo tvoří významný podíl obyvatel menších obcí (OsoblahaObrnice),” dodala organizace PAQ Research.

Obce, města a kraje jako zřizovatelé škol mají podle PAQ Research zásadní roli. Rozhodují o kapacitách škol, obsazení ředitelských pozic i o nastavení spádových obvodů. Často právě spádové obvody zajišťují udržení segregace – místo aby napomáhaly k rovnoměrnému rozdělení dětí, fixují etnické a sociální rozdíly. Například v Ostravě – konkrétně v městském obvodu Moravská Ostrava a Přívoz – existují veřejné školy, které jsou de facto „plně romské“. Jejich výsledky jsou alarmující – téměř polovina žáků zde nedokončí základní školu. Podobná situace je například i v Ústí nad Labem, Karviné, Krupce nebo Brně.

“Obce překreslují spádové obvody škol, běžné školy odmítají vzdělávat romské děti, poradny častěji doporučují vzdělávat romské děti ve speciálních školách,” napsala organizace. Roli podle ní můžou hrát i obavy romských rodičů z běžných škol, se kterými mohou mít sami špatnou zkušenost.

Studie zmiňuje i příklady škol, které se snaží proti segregaci aktivně působit. Mateřské školy Špálova či Bohumínská v Ostravě vyhledávají romské děti, spolupracují s rodiči a pomocí pedagogických asistentek budují důvěru v systém. Program „Začít spolu“ jim pomáhá nabídnout kvalitní výuku i pro děti z majoritních rodin – školky proto nejsou segregované.

Bez systémových změn segregace nezmizí

PAQ Research vyzývá k systémovým krokům. Zákaz segregace musí být podle expertů jasně ukotven v legislativě i v běžné praxi. Ministerstvo školství a Česká školní inspekce potřebují jasné pravomoci – například k mapování a rušení segregačních obvodů, odvolávání ředitelů škol nebo poradenských pracovníků za nekvalitní práci. Dále je nezbytná finanční podpora pro znevýhodněné školy a děti formou indexového financování, povinný a včasný nástup dětí do kvalitních mateřských škol, dostupná data a jejich vyhodnocování včetně pravidelných zpráv pro kraje a obce, a také propojení škol se sociálními službami a bytovou politikou. Bez řešení prostorové segregace nelze efektivně měnit vzdělávací realitu.

Součástí studie je také „Desatero pro zřizovatele“, které nabízí konkrétní kroky, jak podpořit romské děti ve vzdělávání – od poznání romské kultury, přes podporu romštiny a etnicky citlivý přístup až po volnočasové aktivity a meziresortní spolupráci.

Ministerstvo školství, Národní pedagogický institut a PAQ Research mají společný projekt, jehož cílem je pomoci konkrétním zřizovatelům. V projektu se vybralo deset měst, která mají v některé ze svých škol vyšší zastoupení romských žáků než v ostatních školách.

Desatero pro zřizovatele k podpoře romských dětí ve vzdělávání od PAQ Research a NPI ČR

1. Zjištění situace:
– Zjistěte, zda vaše školy vzdělávají romské děti, a pokud ano, v jakém počtu. (pomůže vám doporučení MŠMT, vládní zmocněnkyně)

2. Naslouchání potřebám:
– Aktivně se ptejte romských dětí, jejich rodičů i zástupců romské menšiny na jejich potřeby v oblasti vzdělávání. (může to být jednoduché zjišťování – rozhovory, setkání, kulaté stoly, ankety, inspirací jsou přístupy organizace Awen amenca)

3. Poznání romské kultury:
– Pomozte vašim ředitelům zařadit romské reálie do výuky i života školy, například prostřednictvím romské literatury. To je přínosné nejen pro romské, ale i pro neromské děti. (zde doporučujeme materiály NPI ČR)

4. Rozvoj identity:
– Podpořte vaše ředitele, vedení škol a učitele v praxích rozvíjejících identitu každého dítěte s vědomím, že ta romská může být v majoritním prostředí zpochybňována, stigmatizována nebo neviděna. (podpůrný materiál nabízí NPI ČR, další inspirace např. zde)

5.Etnicky citlivý přístup:
– Podpořte ředitele a učitele vašich škol v práci s jevy jako je marginalizace, diskriminace a jejich dopady na vzdělávání, životní šance, prožívání a identitu romských dětí. Vytvářejte bezpečné prostředí pro sdílení zkušeností a učte se rozpoznávat a překonávat předsudky a stereotypy – u dětí, ale i u dospělých ve škole. (pomůže například Pyramida kvalitní inkluzivní školy, materiály Člověka v tísni zde a zde)

6. Jazykový rozvoj a respekt k romštině:
–Zajistěte na vašich školách podporu v oblasti českého jazyka pro děti, které ji potřebují, a zároveň respektujte a posilujte vztah k romštině jako k jazyku národnostní menšiny. Umožněte, aby se jazyková různorodost mohla stát součástí školní kultury. (opět materiály organizace Člověk v tísni či Nové školy)

7. Kvalitní předškolní a základní vzdělávání:
– Zajistěte kvalitní předškolní a základní vzdělávání a odstraňte bariéry, které romským dětem brání v jeho přístupu. (inspiraci pro předškolní vzdělávání nabízí MŠ Obrnice či pro základní ZŠ Janáčkovo náměstí v Krnově)
– Zřiďte a obsaďte podpůrné pozice ve školách, které pomohou romským dětem s jejich specifickými potřebami. (skvělá zkušenost například ZŠ Petrin v Bruntále)

8. Zapojení do života školy:
–Podpořte vaše školy v zapojení romských dětí a jejich rodičů do všech aspektů života školy, včetně rozhodování a aktivit.
– Podpořte rodičovské komunity, organizace a jejich aktivní účast. (opět přístup Awen amenca)

9. Volnočasové aktivity:
–Podporujte volnočasové aktivity, jako jsou mimoškolní kroužky a doučování, které romským dětem pomohou rozvíjet jejich potenciál. (přehled na webu desegregace.cz)

10. Meziresortní spolupráce:
–Zajistěte spolupráci s dalšími resorty, jako jsou sociální služby a bydlení, abyste zajistili komplexní podporu romským dětem a jejich rodinám. (inspirací budiž práce v Mostě či Kadani)

Tento přístup pomůže vytvořit inkluzivní a rovnocenné vzdělávací prostředí pro všechny děti.

Potřebujete pomoci? Národní pedagogický institut ČR nabízí podporu školám i zřizovatelům. Obrátit se můžete na skvělou Lucii Korbel Macků (lucie.macku@npi.cz), která vám poskytne potřebné informace a nasměruje vás dál. Aktuální informace a příklady dobré praxe najdete na webu zapojmevsechny.cz/desegregace.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon