Segregace Romů ve školství se často děje skrytě, tvrdí expertka
Oddělování Romů ve výuce je stále běžná praxe v českých základních školách a
často se děje skrytě a za spolupráce sociálně slabých romských rodin. ČTK to
dnes řekla socioložka a odbornice na Romy Kateřina Sidiropulu Janků z Fakulty
sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Reagovala tak na zprávu Amnesty International o přetrvávající segregaci Romů v českých školách.
NEPŘEHLÉDNĚTE
Podle AI jsou Romové v ČR nadále oddělováni ve školách
Skrytá praxe podle ní spočívá ve snižování požadavků na žáky, přičemž tyto
snížené požadavky se nijak neprojevují v oficiálním profilu školy. "Je tak šalamounsky obcházen fenomén hromadného umísťování romských dětí do speciálních
škol, který je dlouhodobě kritizován mezinárodními autoritami," uvedla. Dodala,
že k různým kamuflážím nabádá i současný systém, kdy není možné, aby žák propadl
dvakrát do stejného ročníku.
Jedním z problémů je zřejmě profesní nezpůsobilost českých učitelů ve "vícerychlostním"
vyučování a práci s žáky různé výkonnosti, kteří se ocitnou v jedné třídě.
Potřeba je tak prý zlepšovat systém profesní přípravy českých učitelů a kontroly
kvality výuky na samotných školách.
Samotné romské rodiny pak školy se sníženými požadavky preferují, často
proto, aby mohly všechny děti z rodiny navštěvovat jednu školu. Tento problém
navazuje na rezidenční segregaci ve velkých i menších českých městech, kdy se v
"romských" čtvrtích postupně ustanovují "romské" školy, upozornila odbornice.
Snad ještě závažnější, avšak skrytější problém podle ní představuje neúspěch
romských studentů středních škol. České vzdělávání je vůbec odborníky hodnoceno
jako jedno z nejméně úspěšných z hlediska možnosti postupu na společenském
žebříčku skrze vzdělání. Po absolvování povinné školní docházky už nejsou
pedagogičtí pracovníci motivováni k pomoci žákům ze sociálně znevýhodněných
prostředí ve studiu.
Studenti často nenacházejí oporu mezi novými spolužáky ani ve vlastní rodině.
Pro ni středoškolské vzdělávání představuje nesrozumitelnou a složitou praxi,
která již navíc není vymáhána jako podmínka poskytování sociální podpory. Mnozí
romští středoškoláci tak navzdory talentu a inteligenci střední školy opouští
již v prvním pololetí prvního ročníku, shrnula expertka poznatky ze současně
konaného celoevropského výzkumu segregace ve školách nazvaného EduMigRom.
KAM DÁL?
Podle AI jsou Romové v ČR nadále oddělováni ve školách
font>