Šance nejen pro romské děti: Rozšířená výuka estetické výchovy
Na začátku školního roku nastartoval zajímavý pilotní projekt pod patronací
ENVI-A. Má podpořit dobrý vztah sociálně znevýhodněných děti ke vzdělání. Za
tímto projektem stojí Iveta Millerová a altruistický architekt Michal Šourek.
Iveta Millerová má prozkoumanou dětskou duši velmi dobře. Je s dětmi totiž
denně v nejznámější romské komunitě v Chanově. Proto ví, že pro tyto děti být
úspěšnými a následně oceněnými znamená získat chuť k učení, potažmo k práci. A
naopak, že nedostatek úspěchu činí človíčka pasivním, s pravděpodobným
nepřátelstvím ke škole. Stačí úspěch třeba jen v jednom předmětu a pohled na
školu se změní. Proč nevyužít toho, v čem jsou zrovna třeba romské děti dobré?
Rozhodně lze stavět na talentu pohybovém, výtvarném a hudebním. Pod jednotícím
názvem ESTETIKA chtějí tedy autoři projektu podpořit přátelství dětí ke škole.
Zatím se jim podařilo pro věc získat pět škol, převážně s romskými žáky.
Co je základem projektu?
Základem projektu, bylo a stále je, pomoci dětem ze znevýhodněného
prostředí, které nemají, ne vlastní vinou, standardní podmínky ke vzdělání a
další nezbytné podmínky důležité pro zdárný vývoj. Pomoc spočívá, kromě jiného,
používání jiných metod výuky , individuálního přístupu pedagoga a zajištění
především vhodného zázemí v našich podmínkách možná netradičního, ale již mohu
konstatovat, velmi funkčního.
Proč zrovna estetická výuka?
Tato výuka byla po více jak roční práci zvolena jako nejvhodnější startovací
oblast na kterou následně nabalujeme další oblasti vzdělávání potřebné právě pro
tuto cílovou skupinu.
Jedná se o oblast kde se dá již v počátečním raném věku podpořit citový růst,
který je úzce spjatý se zdravím sebevědomím. Jinými slovy, úspěch těchto dětí v
oblasti EV přímo souvisí s tolik žádoucím sebevědomím. Tyto děti nezažily osobní
ocenění ani v oblastech, které dobře zvládají, jen proto, že nejsou součástí
běžné školní výuky. Absence uznání za tyto jejich výkonu, mají následně
negativní vliv na zdravý vývoj jejich osobnosti. Změnit tyto nelichotivé
skutečnosti je jedním z našich hlavních cílů.
Jak vznikla spolupráce s ing. arch. Michalem Šourkem?
Řadu let se věnuji jako jednatelka neziskové organizace dětem a mládeži,
žijících ve znevýhodněném prostředí. Moje zkušenosti v této oblasti byly důvodem
mého oslovení ze strany ing.arch. Michala Šourka. Nabídku na spolupráci v této
oblasti jsem přijala, a již téměř dva roky spolupracujeme výše zmíněném cíly.
Jak jste volili školy? Kolik jich je? Kolik je zapojeno žáků?
Školy byly vybrány po konzultaci především s krajskou koordinátorkou pro
národnostní menšiny v Ústí nad Labem a dalšími koordinátory a romskými poradci.
V současné době se jedná o pět škol (ZŠ Most – Chanov, Speciální a praktická
škola Trmice, ZŠ Grafická – Praha,ZŠ Gebauerova – Ostrava, ZŠ Karasova –
Ostrava. Jedná se celkem o 10 tříd a počtu 147 žáků.
Oslovovali jste i školy s „míchaným“ žactvem?
Ano, bohužel bez úspěchu.
Na jak staré děti je projekt zaměřen?
Jedná se o děti ve věku 5 – 13 let, tedy od přípravných ročníků až po šestou
třídu.
Co znamenalo pro školy zapojit se do projektu?
Především hodně práce, nejen té tvůrčí, což mohlo být důvodem neúspěšných
jednání na ostatních oslovených školách.
Jaké bylo zadání pro školy? Jaké měly mantinely?
Zpracovat koncepci Školského vzdělávacího programu, učební plány rozšířené
výuky estetické výchovy, změny rozvrhu hodin pro žáky s rozšířenou výukou
estetické výchovy vč. zajištění pedagogických pracovníků a asistentů. Mantinelem
pro tyto školy byly nezbytné finanční prostředky na pokrytí všech potřebných
nákladů k zajištění zdárného provozu.
Lze školy mezi sebou srovnávat?
V tuto chvíli se jedná o počáteční fázi realizace. Srovnávací hodnocení bude
provedeno nejdříve na konci školního roku 2009.
Jakým způsobem budete hodnotit úspěšnost projektu? Kdy?
Budeme provádět průběžné a pravidelné roční vyhodnocování vč. jednotlivých
výstupů zapojených škol. Hodnocení samotného projektu je v tuto chvíli
předčasné.
Jsou již dnes nějaké výstupy?
Dílčí výstupy jsou nám známy. Jsou vesměs pozitivní a také tyto výstupy
budou zahrnuty v rámci ročního hodnocení.
Překvapilo tě či pana architekta něco neočekávaného?
Legislativní mezery v oblasti školství. Tyto mezery řešíme v součinnosti s
MŠMT ČR. Jsem proto vděčná, že projekt se liší od běžných projektů podobného
zaměření tím, že celou počáteční fázi hradí soukromý sektor bez účasti státu. S
účastí státu je počítáno v budoucnu, až v některé fázi realizace. V praxi to
znamená až ve fázi vyhodnocení prvních ucelených výstupů.