RomanoNet podporuje zjišťování anonymních odhadů počtu romských žáků na školách. Anonymní data jsou důležitá k cílenější podpoře romských žáků
Platforma RomanoNet, zastřešující více než patnáct romských a proromských organizací, vyjádřila podporu iniciativám zaměřeným na prevenci segregace romských žáků a zlepšení jejich vzdělávacích podmínek. K takovým aktivitám patří podle RomanoNetu i pravidelný každoroční anonymní odhad počtu romských žáků, k němuž Ministerstvo spolu s Fukovou letos zaslalo ředitelům a ředitelkám škol upřesňující pokyny. Podle RomanoNetu tato metoda umožní školám a institucím lépe zohlednit skutečné potřeby romských dětí.
“Odhady vnímáme jako důležitý krok směrem k efektivnější a cílenější podpoře žáků z marginalizovaných komunit,” uvedla organizace ve svém prohlášení zaslaném zpravodajskému serveru Romea.cz. Anonymní data podle ní poskytují školám i státu přehled, který je nezbytný pro zavedení efektivních opatření proti segregaci. „Tento krok považujeme za pozitivní směřování k rovnoprávnému přístupu ve vzdělávání a doufáme, že odhad počtu romských žáků ve školách přinese konkrétní výsledky, které povedou k úspěšné integraci romských dětí do hlavního proudu vzdělávacího systému,“ dodává RomanoNet.
Podobně se k odhadům počtu žáků ve školách staví i vládní zmocněnkyně Lucie Fuková. “Abychom mohli bojovat se segregací a diskriminací, musíme vědět, kde je např. víc romských dětí, než by ‘papírově’ mělo. To samé platí např. o rovném přístupu ke zdravotní péči,” vysvětlila Lucie Fuková. „Pokud chceme pomoci všem dětem a zároveň cílit na podporu romských žáků, potřebujeme data,“ dodala.
“Všichni známe případy, kdy je ve škole papírově nula romských žáků, a přitom tam Romové jasně jsou. Jak jim potom máme v případě potřeby pomáhat, když pro systém vlastně neexistují?” ptá se Fuková.
RomanoNet i Fuková zdůrazňují nutnost anonymity sbíraných dat. “Za podstatné považujeme anonymitu kvalifikovaných odhadů, která nezasahuje do soukromí žáků ani nespojuje konkrétní osoby s etnicitou, což je klíčové pro zachování důvěry romských rodin ve vzdělávací systém,” uvádí RomanoNet.
“Žádná jména, žádné nálepkování, žádná evidence, pouze jedno anonymní číslo, které pomůže zlepšit pomoc potřebným,” dodává k tomu Lucie Fuková, vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny.
Podle Ministerstva školství jsou odhady počtu romských žáků klíčová pro identifikaci škol a regionů, kde je nutné zaměřit se na desegregační strategie a posílení podpory pro romské žáky. “Data poskytují cenný základ pro další plánování a realizaci opatření zaměřených na podporu inkluzivity českého vzdělávacího systému a integraci romských žáků do hlavního vzdělávacího proudu, ale i pro následné vyhodnocování těchto opatření. Tyto kroky jsou v souladu s plněním výkonu rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti ČR,” uvedlo MŠMT při zveřejnění zprávy o počtu romských žáků ve školním roce 2023/2024.
Podle aktuálních statistik tvoří romští žáci 3,6 % všech žáků základních škol. Nejvíce romských žáků navštěvuje školy v Ústeckém kraji (12,8 %), zatímco v Praze je to méně než 1 %. Také zde platí, že desetina romských žáků se soustředí na 46 školách, kde podíl Romů dosahuje 50 % a více.
CELÉ PROHLÁŠENÍ PLATFORMY ROMANONET
RomanoNet vyjadřuje podporu iniciativám zaměřeným na prevenci segregace romských žáků a zlepšení jejich vzdělávacích podmínek. K takovým patří i pravidelný každoroční anonymní odhad počtu romských žáků, k němuž Ministerstvo školství spolu s vládní zmocněnkyní pro záležitosti romské menšiny Lucií Fukovou letos zaslalo ředitelům a ředitelkám škol upřesňující pokyny. Odhady vnímáme jako důležitý krok směrem k efektivnější a cílenější podpoře žáků z marginalizovaných komunit. Tento přístup umožní zohlednit skutečné potřeby romských žáků, při tom však respektovat citlivost etnické identity bez narušení soukromí jednotlivců.
RomanoNet dlouhodobě upozorňuje na nutnost komplexních a respektujících opatření k boji proti diskriminaci a segregaci.
V České republice stále dochází k příkladům oddělování romských dětí ve školách a přetrvává i předsudek, že romští žáci mají horší studijní schopnosti. Tyto stereotypy negativně ovlivňují příležitosti romských žáků k dosažení kvalitního vzdělání a tím i k lepším životním podmínkám. Za podstatné považujeme anonymitu kvalifikovaných odhadů, která nezasahuje do soukromí žáků ani nespojuje konkrétní osoby s etnicitou, což je klíčové pro zachování důvěry romských rodin ve vzdělávací systém.
Školy získají potřebné informace k vytvoření inkluzivního prostředí, které pomůže všem dětem rozvinout jejich potenciál a to bez ohledu na etnický původ či sociální zázemí.
RomanoNet považuje tento krok za pozitivní směřování k rovnoprávnému přístupu ve vzdělávání a doufá, že odhad počtu romských žáků ve školách přinese konkrétní výsledky, které povedou k úspěšné integraci romských dětí do hlavního proudu vzdělávacího systému.
Tato iniciativa může přispět k nápravě nerovností ve vzdělávání, což je jeden z hlavních cílů dlouhodobé vize všech členských organizací platformy RomanoNet.