První Férové školy jsou na světě
Liga lidských práv za podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
dnes udělila Certifikát Férová škola prvním školám. O tom, které ze škol
přihlášených do projektu Férová škola Certifikát dostanou, rozhodovala během
roku tříčlenná komise složená z odborníků v oblasti práva a rovných příležitostí
ve vzdělávání. Oceněny byly zatím čtyři základní školy, které podporují
integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Při návštěvách škol sledovala komise zejména to, jak škola pečuje o děti se
speciálními vzdělávacími potřebami a jakým způsobem vyučuje multikulturní
výchovu, protože právě ta by měla být zaměřena na odstraňování předsudků a
intolerance. Certifikát zatím obdržely dvě školy z kraje jihomoravského,
Základní škola Kanice a Základní škola Břeclav – Na Valtické, a dvě školy z
Pardubicka, Základní škola Moravská Třebová – Palackého 1351 a Základní škola
Svitavy – Lačnov.
Právě o této škole komisařka Olga Kusá z Centra pro inkluzivní vzdělávání říká:
„Jde o školu v mnoha směrech mimořádnou. Ve vysoké míře vzdělává děti romské
menšiny a učitelé tu k žákům přistupují jako k rovnocenným partnerům. Škola má
navíc nadstandardně do výuky začleněný předmět etická výchova.“ Základní škola v
Moravské Třebové, která oproti lačnovské pracuje s mnohem větším počtem žáků, je
zase pedagogicky i materiálně velice dobře připravená na výuku dětí se
zdravotními handicapy.
Podobně je tomu i v menší škole v Kanicích, kde komisařky ocenily především
mimořádně odborně zdatný a současně lidský přístup k dětem se zdravotním
postižením. Tato škola klade zvláštní důraz na vztahy zdravých žáků k nemocným
spolužákům. Břeclavská škola pak vyniká zejména snahou zapojit do svých aktivit
nejen rodiče vzdělávaných dětí, ale i širší břeclavskou veřejnost.
Podle koordinátorky Lucie Obrovské je možné o Certifikát Férové školy usilovat i
v následujícím období: „Naší snahou je i nadále maximálně podporovat rozvoj
inkluzivního vzdělávání na základních školách, a to ve všech regionech České
republiky. Věříme, že v budoucnu bude stále více škol sloužit jako příklad pro
ty instituce, které zatím mají s dodržováním rovných příležitostí pro všechny
děti problémy.“