Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Postoje ke vzdělávání a potřeby romských dětí a mládeže mapuje nová analýza

31. ledna 2012
Čtení na 3 minuty

Za finanční pomoci Evropské unie vznikla analýza postojů a potřeb romských
dětí a mládeže v oblasti vzdělávání. Analýzu pro Nadaci rozvoje občanské
společnosti (NROS) vypracovala společnost GAC spol. s r.o. pod vedením sociologa
Ivana Gabala. Výsledky analýzy budou NROS použity pro přípravu grantového řízení
v rámci programu Transition Facility 2006. Výzvu k podání žádostí o grant chce
NROS vyhlásit na jaře, na projekty neziskových organizací bude rozděleno 430
000.

Cílem analýzy v první fázi bylo na vzorku škol vytvořit ilustrativní
statistický obrázek romských dětí a mládeže podle věku a pohlaví. V druhé fázi
společnost GAC zkoumala hlavní faktory, které mají vliv na ne/úspěšnost
vzdělávání romských dětí a mládeže. "Výzkum potvrdil hypotézu, že romské děti
jsou výrazně méně úspěšné než děti pocházející z majoritní populace. Z každých
deseti zkoumaných romských chlapců a deseti zkoumaných romských dívek, kteří
nastoupili na základní školu, se ve své původní třídě udrželi pouze tři chlapci
a polovina dívek," řekl jeden z autorů zprávy Jan Snopek. Zbylé děti podle něj
alespoň jednou opakovaly ročník nebo přešly do speciální třídy či školy. Velká
část romských dětí není dostatečně připravena na zahájení školní docházky a
jejich handicap není dostatečně kompenzován nabídkou předškolního vzdělávání.
"Největší nevýhody představují především nedostatečná znalost českého jazyka a
rodinné prostředí, které romské děti na školní docházku většinou! nedokáže
připravit," tvrdí Snopek. Romské děti mají nízké profesní aspirace, nevěří, že
získají prestižní povolání také proto, že jim většinou chybějí pozitivní vzory.
Na druhé straně prostředí škol většinou neumí romské děti přátelsky přijmout a
motivovat k překonání jejich znevýhodnění.

Závěry z výzkumu je nutné považovat za pouhou sondu provedenou na omezeném
vzorku devíti vybraných škol, výzkum nelze vnímat jako reprezentativní. Navzdory
tomu analýza nabízí některá zajímavá zjištění a poskytuje alespoň hrubou
představu o trendech a problematických bodech ve vzdělávacích trajektoriích
romských dětí, mj. i díky tomu, že se autorům podařilo získat některá dosud
nedostupná data.

"Transition Facility 2006 bude posledním grantovým programem využívajícím
finanční prostředky z programů Transition Facility financovaných Evropskou unií.
Jsme rádi, že program je zaměřený právě na podporu integrace romské menšiny,
tedy na oblast, která je NROS blízká," uvedla ředitelka NROS Hana Šilhánová.
Udělené granty by měly prostřednictvím aktivit neziskových organizací pomoci
nastartovat řešení některých z identifikovaných problémů alespoň na lokální
úrovni. Autoři analýzy dále doufají, že nově získaná data budou využita i
relevantními institucemi a dalšími zájemci z řad odborné veřejnosti. Analýzu
její autoři prezentovali na semináři, který dnes za účasti odborníků proběhl na
půdě Zastoupení Evropské komise. Text analýzy je v plném znění ke stažení na
webových stránkách NROS i GAC.

Nadace rozvoje občanské společnosti je největší nadací v ČR, a to především z
hlediska objemu rozdělených grantů na projekty neziskových organizací — ročně
jde o více než 100 milionů Kč. Má dlouholetou zkušenost s administrací programů
EU (Phare, Transition Facility, Globální granty z Evropského sociálního fondu),
je pořadatelem velmi známé veřejné sbírky Pomozte dětem a realizuje další
programy ze soukromých zdrojů. Dlouhodobě se orientuje na problematiku lidských
práv s důrazem na řešení problémů soužití Romů a většinové společnosti. Více
informací na www.nros.cz

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon