Ostrava zavedla asistenty přepravy. Místní Romové tvrdí, že se zaměřují především na ně. Radní to odmítá.
Začátkem dubna se v prostředcích městské hromadné dopravy v Ostravě objevili
první asistenti přepravy. Cílem práce těchto asistentů je dohlížet na pořádek a bezpečnost cestujících, především však zvýšit tzv. tarifní kázeň – aby veřejnost v MHD cestovala s platnou jízdenkou a tím dbala na čistotu a nerušenou jízdu v MHD.
Podle místních Romů se však asistenti při kontrolách zaměřují především na ně.
Podle Miroslava Klempára z ostravské organizace Awen Amenca se problematika
jízdy na černo netýká pouze Romů. "Jízda načerno je v Ostravě problém obecně, netýká se ale jen Romů. Nám nevadí posílení kontrol cestujících, to je v pořádku. Vadí nám ten selektivní způsob, tedy to, že si hlídky vybírají hlavně Romy," uvedl pro server Romea.cz Miroslav Klempár.
Ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák odmítá, že opatření je rasistické a
namířeno proti Romům. Asistenti prý vyžadují jízdní kázeň a platné jízdní
doklady od všech cestujících. Semerák bez dalších podrobností tvrdí, že většina
černých pasažérů se rekrutuje z romské komunity.
"Není vinou vedení města ani DPO, že se většina tzv. černých pasažérů
rekrutuje z tzv. romské menšiny. Kategoricky odmítám tvrzení, že zavedení
asistentů přepravy je diskriminační vůči této menšině či dokonce přímo proti ní
zaměřené. Dodržování přepravního řádu a tarifní kázně vyžaduje Dopravní podnik
Ostrava u všech cestujících," uvedl Semerák v tiskovém prohlášení.
Ostravští Romové si však stěžují, že se necítí ve městě v některých momentech
bezpečně. Typickým obdobím jsou například fotbalové zápasy místního klubu. Někteří Romové se potýkají s nepříjemnými zkušenostmi
v dopravních prostředcích jen proto, že se od nich očekává, že se v MHD budou chovat nevhodně nebo nebudou mít platnou jízdenku.
Marcela Gardoňová líčí svůj zážitek, když nedávno jela se svoji dcerou v tramvaji. “Jely jsme tramvají, nastoupila skupina mladých lidí, začali na mě pořvávat a vyhazovali mě z jedoucí tramvaje se slovy, tady cigány nechceme, vypadni, nebo tě zabijeme,” uvedla
Gardoňová pro časopis Romano Vodi.
Podle Lukáše Semeráka bude zavádění asistentů přepravy pokračovat. Cílem je
vyškolit a podle potřeby nasadit čtyřicet až padesát asistentů. Zatím je jich
šest.