Ombudsmanka doporučila deset opatření k lepší integraci Romů do běžných škol a mezi ostatní děti
Kancelář ombudsmanky Anny Šabatové sestavila seznam deseti opatření, která by
měla vést k lepší integraci Romů do běžných škol a mezi ostatní děti. Doporučuje
v nich například zlepšit přípravu učitelů na vedení etnicky různorodého
kolektivu nebo rozvážení žáků do různých škol tak, aby ve školách vznikaly
kolektivy s rovnoměrným zastoupením romských a neromských žáků. ČTK to dnes
sdělila Veronika Bazalová z kanceláře veřejného ochránce práv.
DESET OPATŘENÍ
- kvalitní společné předškolní vzdělávání romských a neromských dětí,
- vhodné nastavení školských obvodů,
- rozvážení či doprovody žáků do vzdálenějších škol (bussing) s cílem
dosažení rovnoměrného zastoupení romských a neromských žáků ve školách
na území obce, - přesvědčení školy o smysluplnosti společného vzdělávání a jeho výslovná
deklarace v jejím školním vzdělávacím programu, - dobrá příprava učitelů na etnicky heterogenní třídní kolektivy (další
vzdělávání, sdílení dobré praxe mezi školami, hospitace ve školách,
mentoring), - pomoc dalších (ne)pedagogických pracovníků školy (asistenti pedagoga,
sociální pedagogové, školní asistenti, mediátoři) a podpora externích
subjektů v lokalitě, - vytváření příležitostí pro setkávání romských a neromských rodin s cílem
zlepšovat vzájemné vztahy, - doučování a mentoring žáků,
- prevence šikany a nastavení přátelského školního klimatu,
- pomoc nemajetným rodinám s finančními náklady na vzdělávání.
Podle ní udělal letos úřad ombudsmanky průzkum, ve kterém zjišťoval problémy
deseti škol, které mají zkušenost se vzděláváním romských žáků. Z výsledků
vyplynulo, že se ředitelé často cítí bezradně, když do jejich školy chodí téměř
výhradně romské děti. Za situaci sami nemohou, ale nedokážou ji sami vyřešit, i
když se o to snaží, stojí
v tiskové zprávě úřadu. Opatření, která mohou vést ke
zlepšení jejich situace, mají podle ombudsmanky v rukou zřizovatelé škol a
ministerstvo školství.
Na základě tohoto výzkumu ombudsmanka připravila sérii doporučení jednotlivým
aktérům, kteří mohou zlepšit situaci romských dětí v českém vzdělávacím systému.
Vedle ministerstva školství a zřizovatelů jde podle veřejné ochránkyně práv
především o Českou školní inspekci, vedení škol, pedagogy, žáky a jejich rodiče,
nevládní organizace, odbor sociální péče města, sociální pracovníky a městskou
policii.
K řešení současného stavu na některých segregovaných školách může podle
Šabatové přispět kvalitní společné vzdělávání romských a neromských dětí ve
školkách a vhodné nastavení školských obvodů. Úřady by podle ní měly zajistit
rozvážení dětí i do vzdálenějších obvodů tak, aby byly kolektivy v obcích
etnicky více promíchané. Školy je potřeba přesvědčit o smysluplnosti společného
vzdělávání, měly by ho výslovně deklarovat ve svém školním vzdělávacím programu,
doporučila kancelář ombudsmanky.
Zlepšit by se podle ní měla také příprava učitelů na práci s etnicky
různorodým kolektivem. K tomu by mohlo přispět další vzdělávání pedagogů,
sdílení dobrých zkušeností mezi školami, vzájemné návštěvy ve školách či podpora
mentorů. Školy by měly mít také možnost využívat pomoc asistentů pedagoga,
sociálních pedagogů nebo i různých mimoškolských organizací. Měly by se zaměřit
na prevenci šikany a nabízet slabším žákům doučování, doporučila ombudsmanka.
Podle veřejné ochránkyně je potřeba zapracovat i na vytváření příležitostí
pro setkávání romských a neromských rodin, které by mohlo zlepšit jejich vztahy.
Nemajetným rodinám by úřady měly více pomáhat se zaplacením peněz na vzdělávání,
uvedla.
Za hlavní příčiny segregovaného vzdělávání označili respondenti v průzkumu
bydlení ve vyloučených lokalitách, nečinnost nebo nevhodný zásah zřizovatele
školy, nesouhlas části rodičů se společným vzděláváním dětí, menší ochotu části
škol přijmout romské děti, stahování žáků s vyšší potřebou podpory do
segregovaných škol a absenci systémového řešení a jeho politické podpory.
Česko za segregaci romských chlapců a děvčat sklízí dlouhodobě kritiku
domácích i mezinárodních organizací. Na problém každý rok upozorňuje třeba
Amnesty International. Podle zprávy o plnění plánu opatření, která mají přispět
k začlenění romských dětí do běžných škol, chodí víc než pětina romských dětí do
škol, kde přes polovinu jejich spolužáků tvoří Romové a Romky. Takových škol je
v Česku 77. Ve 12 školách je romských žáků a žaček dokonce víc než 90 procent.