Odborníci debatovali o vzdělávání romských dětí
O tom, že je vzdělání pro každé dítě, nejenom to romské, nezbytnou startovací čárou do úspěšného života ve společnosti, o tom dnes nikdo nepochybuje. Stojí všechny děti, včetně romských či znevýhodněných různými handicapy, na této čáře, nebo některé z nich o pár kroků za ní? Nejenom o tom byla podvečerní středeční debata v Langhans galerii, kterou pro veřejnost uspořádalo občanské sdružení Agora Central Europe ve spolupráci s Lidovými novinami.
K debatním stolkům usedli Jana Straková (Institut pro sociální a ekonomické analýzy), Marie Rauchová a Zuzana Kaprová (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy), Michal Čermák (Liga lidských práv), Jan Buryánek (Člověk v tísni), Václav Mertin (psycholog) a Kumar Vishwanathan (terénní pracovník). Večerem provázel moderátor Martin Veselovský.
České školství se v přístupu k znevýhodněným či etnicky odlišným dětem nachází v bludném kruhu, z něhož léta ne a ne uniknout. To byl jeden z ne příliš optimistických dojmů z celé debaty. Kdo nese větší zodpovědnost? Rodiče, učitelé, škola, systém, metodologie, legislativa či přetrvávající netolerantní až rasistické nálady ve společnosti. Kdo čekal od odborníků jednoznačnou odpověď, nedostal ji. V průběhu večera však padla řada velice zajímavých, často i protichůdných názorů, z nichž bylo patrné, že vyřešit tuto problematiku sice nebude snadné, nutnost jejího zdárného dokončení a uvedení do praxe je však celospolečensky nezbytné.
Průběh celé debaty bude od středy 4. dubna možno zhlédnout na serveru www.romea.tv/romeatv