Nový školní rok zahájen. Vzdělání je cesta ke změně nejen pro Romy, rovný přístup ke vzdělání pro všechny děti je klíčový, uvedla Fuková
Na základních a středních školách začíná nový školní rok. Do lavic v něm podle odhadů ministerstva usedne asi 117.900 prvňáčků. Počet žáků v základních školách se podle odhadů ministerstva oproti loňsku sníží, žáků středních škol v denní formě vzdělávání naopak přibude. Na některých školách přivítají děti vedle učitelů jako každý rok i politici.
Prezident Petr Pavel zahájil školní rok v ZŠ a MŠ Kladno v ulici Zdeňka Petříka. Premiér Petr Fiala (ODS) se společně s ministrem školství Mikulášem Bekem (STAN) a ministrem životního prostřední Petrem Hladíkem (KDU-ČSL) zúčastnil slavnostního otevření přírodovědného gymnázia v Brně. Bek navštívil první školní den i další školy na Brněnsku. Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) zahájil nový školní rok v ZŠ Hornoměcholupská.
Prezident Petr Pavel přirovnal školu ke starému zámku či hradu se spoustou dveří, za kterými může být poklad. “Je tam poklad poznávat něco nového,” řekl Pavel o škole. Dodal, že vzdělání pomáhá k tomu, aby byl svět co nejlepší.
Lucie Fuková: Přeji všem, aby se nesetkávali s předsudky
Lucie Fuková, zmocněnkyně vlády pro záležitosti romské menšiny, popřála všem dětem, nejen těm nejmladším úspěšný start do nového školního roku. “Přeji jim hodně kamarádů a také chápavé, kreativní, spravedlivé a otevřené učitele a učitelky. Přeji jim, aby se nesetkávaly s předsudky, které mohou někdy negativně ovlivnit celý jejich život. Aby měly všechny rovný přístup ke vzdělání a s podporou blízkých našly ke vzdělání hezký vztah,” uvedla Fuková.
Zdůraznila, že nejen pro Romy a Romky je vzdělání klíčovou cestou ke změně. Fuková poděkovala své rodině za podporu, kterou jí poskytla před lety, když se vyhnula zařazení do „zvláštní školy“, což byl osud mnoha jejích vrstevníků. Díky této podpoře mohla vystudovat gymnázium, vysokou školu a studovat i v zahraničí. “Děkuji své rodině, která mě před lety podpořila v tom, abych nebyla stejně jako většina mých vrstevníků rovnou zařazená do „zvláštní školy“, abych mohla vystudovat gymnázium, vysokou školu a studovat i v zahraničí,” uvedla Fuková.
“Držím palce, abyste do školy chodili rádi a abyste se naučili dovednosti, které se vám budou v životě hodit. Třeba jak vycházet s ostatními, jak společně debatovat a tvořit nebo jak si zjišťovat a ověřovat informace,” uvedla na závěr Lucie Fuková.
V Česku stále zůstává přes 100 segregovaných škol
V Česku stále zůstává na 130 segregovaných škol, kde tvoří Romové minimálně třetinu žáků. Upozorňuje na to i nejnovější audiodokument Veroniky Hlaváčové Základka, zn. segregovaná, který přináší zkušenosti Romů, jejichž děti skončily v takových třídách, a ukazuje na propastné rozdíly v kvalitě vzdělávání.
„Hned u dveří řeknou, že mají plno,“ říká o chování některých škol k romským rodičům Miroslav Klempár z organizace Awen Amenca, který jim pomáhá přihlásit jejich děti na nesegregované školy. „Přitom ty děti nejsou hloupé. To oni z nich dělají hlupáky,“ dodává Klempár.
Opatření, která mají vést ke snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách či školách a etnicky segregovaných školách, chce ministerstvo školství prosadit v následujících dvou letech. Týkají se například reformy poradenského systému nebo podpory škol.
Na základních školách by se mělo ve školním roce 2024/2025 vzdělávat asi 998.000 žáků, tedy asi o 2300 méně než v uplynulém školním roce, odhaduje ministerstvo školství. Na středních školách by se mělo v novém školním roce podle odhadů resortu vzdělávat v denní formě studia v oborech středního vzdělání, středního vzdělání s výučním listem a středního vzdělání s maturitou asi 475.900 žáků, To je podle resortu asi o 17.800 více než v předchozím školním roce. Odhady nezahrnují obory zkráceného a nástavbového studia.
Žáci některých škol budou mít prodloužené prázdniny. K 30. srpnu evidovalo ministerstvo školství 15 žádostí o pozdější začátek školního roku u základních škol a dvě u středních škol. Žádosti se podle ministerstva týkají především důvodů, které znemožňují výuku v prostorách škol kvůli rekonstrukcím. Podle statistik úřadu bylo v minulém školním roce v Česku téměř 4300 základních a asi 1300 středních škol.
Dvě třetiny dětí v Česku chodí do školy rády, zhruba třetinu dětí ale škola nebaví, vyplývá z nedávného průzkumu Českého výboru pro UNICEF na téma Děti a škola, který zpracovala agentura STEM/MARK. Škola a výsledky, které v ní děti mají, ovlivňují to, jak jsou šťastné, ukázal průzkum, který mapuje názory, postoje a očekávání dětí. Zúčastnilo se ho asi 400 dětí ve věku devět až 17 let. Podle průzkumu společnosti NMS Market Research se 58 procent dětí do školy netěší. Hlavními důvody jsou návrat k učení, nuda a ranní vstávání. Přesto i podle tohoto průzkumu, kterého se zúčastnilo 725 dětí ve věku 12 až 18 let, má dvě třetiny žáků svou školu rádo.
V prvních školních dnech strážníci zvyšují dohled nad přechody pro chodce u školských zařízení.