Nový Bydžov není sám! Nebo je?
Účastním se – coby signatář prohlášení a člen pořádající iniciativy – akce
pod názvem Nový Bydžov není sám! Jde o prohlášení této iniciativy a o nenásilné
shromáždění v Novém Bydžově, kterým chtějí slušní lidé vyjádřit protest proti
neonacismu a pochodům krajně pravicových extremistů. A také proti pojímání
kriminality, které se dopouštějí někteří Romové, paušalizujícím způsobem, na
principu kolektivní viny a při záměrném opomíjení presumpce neviny – obojího se
dopouštějí nejen extremisté, ale i bydžovský starosta Pavel Louda (ODS) a další
politici.
Shromáždění z nenávisti
V prohlášení iniciativy Nový Bydžov není sám! krom jiného zveme na shromáždění v
Novém Bydžově, které pořádáme v sobotu 12. března od 11.00 hodin, v ulici U
hřiště. Dále zde píšeme i toto:
„…na sobotu 12. března svolala Dělnická strana sociální spravedlnosti (DSSS)
shromáždění, spojené s pochodem v Novém Bydžově. Údajně jde o shromáždění "Proti
zvyšující se kriminalitě". Po zkušenostech s předchozími podobnými demonstracemi
v Litvínovském Janově a Přerově, se domníváme, že jde ve skutečnosti o
shromáždění z nenávisti, které má za účel využít "protiromského naladění" části
společnosti k získání politických bodů pro DSSS a nedemokratické myšlenky, které
představuje. Věříme v demokratické zásady ČR, mezi které patří respekt k
důstojnosti a lidským právům, právo na spravedlivý proces a jeho součást princip
presumpce neviny. Tyto hodnoty jsou ohroženy… Odsuzujeme všechny kriminální
činy, které se v Novém Bydžově staly, ale odmítáme princip kolektivní viny a
jsme proti tomu, aby tyto činy sloužily jako záminka k protiromské rétorice.
Chceme proto směrem ke shromáždění neonacistů aktivně vystoupit a žádáme Vás o
podporu a zapojení se do společné iniciativy…. Úspěch naší akce záleží na vás
všech, kdo přijedete do Bydžova vyjádřit přesvědčení, že novobydžovská situace
bude řešena v souladu se zákony naší země a jejími ústavními principy.“ (Více
ZDE.)
Cikáni znásilnili, město chystá opatření
Jak se to všechno seběhlo? Vezmu to časově posloupně:
V Novém Bydžově se vyskytuje několik Romů (nikdo nezná přesně jejich počet),
kteří se dopouštějí kriminality či dávají ostatním ostentativně najevo, že oni
dělat nemusejí, protože pobírají dávky – a vůbec se někdy chovají podivně.
Páchání kriminality a toto jejich jednání se nelíbí ani starousedlým a dalším
bydžovským Romům.
Vedení města dlouho razilo různé programy na integraci Romů, ale – i z toho
důvodu, že do Bydžova přišli noví Romové – mu před nějakým časem došla
trpělivost. Poslední kapkou, bylo to, že jeden z Romů údajně znásilnil dívku (to
„údajně“ tam píšu kvůli tomu, že každý z nás má nárok na to, aby jeho činy byly
brány v rámci presumpce neviny: dokud není odsouzen, nemůže být brán jako jistý
pachatel).
Potom následovala rozsáhlá mediální invaze vedení města, především starosty
Loudy, která spočívala v hrubém paušalizování, v hlásání principu kolektivní
viny a popírání presumpce neviny. Podle novobydžovského starosty (a dalších)
jsou všichni Romové nebezpeční zločinci, námitky proti paušalizaci nepřipouští.
Těm Romům, kteří za ním přišli a sami odsoudili kriminalitu, řekl sice cosi na
způsob omluvy, ale vzápětí v prohlášeních pro média opět naházel všechny
bydžovské Romy do jednoho pytle.
Odeesák Louda začal nejen pěkně zostra, ale též velmi hloupě, ba primitivně, a
populisticky:
Napsal oficiální prohlášení, které vyvěsil na městskou webovou stránku.
Prohlášení nazval „Cikáni znásilnili, město chystá zvláštní opatření.“ O Romech
zde mimo jiné napsal tyto generalizující odsudky:
- Podlední kapka nenávisti občanů k cikánům přetekla.
- V Novém Bydžově slouží muži Policie ČR ve dvou. Pokud jsou vyjetí mimo
město, neboť jejich správní území je širší, je město bez ochrany a cikáni
vesele řádí, řvou, vyhrožují, ohrožují noži, kradou, znásilňují. - Čas, kdy slušný občan pracuje, cikáni tráví rozvalení na lavičkách na
náměstí a spokojeně klábosí.
Následující televizní reportáž shrnula Loudova tvrzení do této věty: Počet
Romů narostl za posledních pět let na 5 % , roztahují se ve městě, otravují,
kradou, znásilňují. „Kdyby vám někdo znásilnil dceru, tak určitě nebudete
prohlašovat, že milujete Cikány,“ uzavřel Louda své prohlášení pro Českou
televizi dalším paušalizujícím odsudkem. Tímto svým počínáním de facto do Nového
Bydžova pozval extremisty, následovalo dění, které jsme mohli sledovat nejlépe v
litvínovském Janově.
Spolupráce s extremisty řešení nepřinese
Loudova slova si vzali za svá někteří novobydžovští občané, kteří společně s
představiteli Dělnické strany sociální spravedlnosti společně uspořádají
demonstraci „proti kriminalitě“. A protože kriminality se podle nich i podle
městem hlásané kolektivní viny dopouštějí všichni Romové bez výjimky, je jejich
demonstrace protiromská. K těmto pořadatelům se přidaly ty nejhorší militantní
neonacistické organizace, které v ČR existují: Autonomní nacionalisté a Národní
odpor, tedy násilničtí náckové, primitivové schopní všeho.
I zde se však tato akce mine účinkem, stejně jako v Janově. Ti novobydžovští
občané, kteří si od spojení s DSSS, Národním odporem a Autonomními nacionalisty
slibují řešení problémů, budou zklamáni. Jejich problémy nevyřeší paušalizace
ani neonacismus – nacismus není názor, ale zločin, a nenabízí žádná řešení,
kromě odstranění a fyzické likvidace údajných nepřátel. Nacistům a dalším
extremistům také nikdy nešlo o řešení problémů, ale o uchopení moci a následnou
likvidaci demokratického režimu. Z logiky věci plyne, že kdyby neexistovali
Romové, museli by se je náckové vymyslet.
Věci by naopak mohlo hodně pomoci, kdyby vedení města začalo intenzivně
spolupracovat s těmi bydžovskými Romy, kterým se nelíbí popsané počínání
některých dalších Romů. Brzy by se ukázalo, že nejde o problém v soužití gadžů s
Romy, ale slušných lidí napříč etnickou a národní příslušností s těmi ostatními.
Zajímá protest proti náckům vůbec někoho?
Vyvěsil jsem výzvu k účasti na tomto shromáždění na facebooku a rozeslal ji
e-mailem. A reakce facebookových i e-mailových spřízněnců by se daly spočítat
(doslova) na prstech jedné ruky. Jinak řečeno, zatímco na kdejakou ptákovinu
reaguje zpravidla mnoho jednotlivců, akce proti zjevnému nacistickému nebezpečí
nikoho příliš nezajímá. Dokonce skoro nikdo z asi tisícovky lidí, které jsem
oslovil, nevyjádřil alespoň solidaritu či souhlas s touto akcí či s obsahem
prohlášení. Samozřejmě chápu, že ne každý může jet v sobotu do Nového Bydžova,
ale napsání pár slov na facebooku či v e-mailu nikomu ruku neutrhne, o peníze
nepřipraví a zdravý rozum nevezme. Přičítám to lhostejnosti, nezájmu či tomu, že
lidé hrubě podceňují obdobná nebezpečí. A, samozřejmě, mohou v tom hrát roli i
další motivy, o nichž nic nevím.
Jeden přítel mi napsal, že naši protidemonstraci pořádáme spolu s anarchisty,
což pro něj není přijatelné. Naše iniciativa však shromáždění společně s
anarchisty nepořádá. (Podrobnosti
ZDE.)
Několik studentů, které Louda označil za anarchisty, nahlásilo svou demonstraci
na jiném místě, než my. V tomto duchu jsem příteli napsal, ten se mi však už
neozval.
Osobně mi anarchisté či antifašisté (Antifa) nevadí, mnohdy naopak. Například
Antifa skvěle mapuje a monitoruje neonacistickou scénu v ČR. Vadilo by mi, kdyby
se naše akce zvrhla jakýmkoli způsobem k násilnostem (samozřejmě kromě obrany
proti útokům ze strany extremistických násilníků). A podstatně by mně vadilo,
kdyby se našeho shromáždění zúčastnili mladí fanatičtí komunisté (stalinisté) a
mávali tam rudými prapory se srpem a kladivem apod. Nechtěl bych s jedněmi
totalitářskými fanatiky společně protestovat proti totalitářským fanatikům
druhým.
V sousedním Německu je pravidlem, že vždy, když tam pochodují (neo)nacisté,
shromáždí se až několikanásobně více slušných lidí z celé země, protestují proti
náckům a jasně ukáží svůj nesouhlas s jejich ideologií a počínáním. Několikrát
se jim podařilo velkou neonacistickou akci překazit. U nás to tedy bude jiné.
Slušní lidé zůstanou doma a nepřipojí ani verbální podporu. Co kdyby ty
knedlíky, uvařené k obědu, mezitím ztvrdly?