Na integraci Romů mohou školy čerpat z EU, možnosti využívají sporadicky
Školy mohou na lepší začleňování romských žáků čerpat peníze z fondů EU, moc toho však nevyužívají. Na dnešním setkání odborníků na romskou otázku se ale experti shodli na tom, že školy ani pořádně neví, jaké mají pravomoci při integraci romských žáků. Kromě peněz by jim tak v tomto pomohla i nová metodická příručka a vyhlášky, ministerstvo školství ale prý nepřikládá této problematice velkou důležitost. Přitom za nadměrný počet malých Romů na praktických, dříve zvláštních školách je ČR mezinárodně kritizována.
“My jsme jednu oblast právě evropských fondů pro příští dva roky explicitně vymezili tak, aby si školy mohly zažádat o finance na asistenty, na školní psychology, speciální pedagogy, ale ukazuje se, že jen malá část škol si o finance v této oblasti žádá,” řekla dnes ČTK Klára Laurenčíková, která měla na ministerstvu školství na starosti právě rovné příležitosti a která z úřadu nedávno odešla kvůli údajně laxnímu přístupu úřadu k této problematice.
Akční plán na začleňování znevýhodněných dětí byl schválen teprve letos v březnu. Současné vedení ministerstva se proto nařčení z nedostatečně aktivního přístupu brání tím, že nemělo dost času zavést opatření do praxe. Mluvčí ministerstva Václav Koukolíček potvrdil, že jedna oblast evropských fondů právě na uvedenou problematiku pamatuje.
Mimopražské základní školy, které si mohou v následujících třech letech žádat celkem o 4,5 miliardy korun na zkvalitnění výuky, prý chtějí evropské dotace nejčastěji na nákup nové techniky a počítačů nebo na zkvalitnění výuky přírodních věd a jazyků.
Jen peníze ale podle Laurenčíkové školám nepomohou, mateřské a základní školy, stejně jako pedagogicko-psychologické poradny totiž prý často neví, jak nejlépe romským dětem pomoci. “Nerozumí tomu, kam až sahají jejich pravomoci, jak s těmito dětmi, konkrétně tedy s dětmi romskými, sociálně znevýhodněnými pracovat, jaká jsou jejich specifika,” uvedla.
Pomoci by jim prý mohla nová metodická příručka, ale také chystané změny ve dvou vyhláškách. Ty stanoví konkrétní opatření, jak zlepšit situaci romských žáků, úřad je chce předložit do ledna.
Ministerstvo školství čelí kritice neziskových organizací, ale také třeba mezinárodní organizace na ochranu lidských práv Amnesty International, že se nedostatečně angažuje při začleňování romských dětí do běžných škol.
Praktické školy jsou určeny pro lehce mentálně postižené, romské děti se sem prý ale často dostávají ne kvůli své inteligenci, ale protože nemají dostatečné rodinné zázemí a chybí jim základní sociální návyky. Ze statistik ministerstva školství vyplývá, že praktické školy navštěvují dvě neromské děti ze sta. U romských dětí jich je ale třicet ze sta. Už v roce 2007 také Evropský soud pro lidská práva rozhodl, že Česko porušilo právo na vzdělání u 18 Romů tím, že je neoprávněně zařadilo do zvláštních škol. Podle zprávy Světové banky z roku 2009 přijde vysoká nezaměstnanost a nízké platy Romů státní kasu nejméně na 16 miliard korun ročně.