Financování asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním skončí. Mnohé z nich čeká nejistá budoucnost

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podle aktuálních zpráv rozhodlo, že od září 2017 nebude pokračovat v rozvojovém programu, z jehož rozpočtu byli financováni asistenti pedagogů pracujících s žáky se sociálním znevýhodněním. Podle portálu asistentpedagoga.cz to bude v praxi znamenat konec valné části pedagogických asistentů ve školách.
Server uvádí, že až do roku 2016 byli asistenti pedagoga financováni ze dvou dotačních systémů – jeden financoval asistenty pro žáky se zdravotním postižením, separátně pak fungoval rozvojový program pro financování asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním. V rámci takzvaných podpůrných opatření MŠMT v roce 2016 rozhodlo, že oba systému sloučí., což v praxi přineslo jen marginální změny pro žáky se zdravotním postižením, u žáku se znevýhodněním sociálním však došlo mj. k tomu, že je třeba k žádostem o přidělení asistenta nově dokládat doporučení školních poraden.
Podle asistentů pedagoga je právě toto opatření častým kamenem úrazu, neboť rodiče žáků se sociálním znevýhodněním často nespolupracují s poradenským zařízením školy a škola tak nemůže o dotaci na pedagogického asistenta žádat.
Podle statistických údajů ze září 2015 pracovalo v českých školách 850 asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním. Předpokládá se, že ačkoli někteří dosavadní asistenti budou řediteli škol přeřazeni na obdobnou pozici v rámci svého profesního zaměření, drtivá většina z nich přijde s novým školním rokem o práci.
Stanovisko MŠMT
A jak se k věci staví samo ministerstvo? “Asistenti mohou pokračovat dále ve své činnosti ve škole. V případě, že bude zajištěno financování asistenta pedagoga z podpůrných opatření, budou financováni z těchto nárokově přidělovaných prostředků. Další možností je využití šablony z Evropského sociálního fondu (OP VVV), nebo financování asistenta z rozvojového programu MŠMT pro podporu asistentů, případně může asistenty financovat škola z běžných prostředků v rámci přidělovaných normativů,” zaslalo na dotaz redakce Romea.cz reakci Oddělení vnějších vztahů a komunikace MŠMT.
“Zajištění pozice asistenta pedagoga je novelou školského zákona upraveno jiným způsobem, než tomu bylo do srpna 2016. Jedná se primárně o podpůrné opatření doporučované poradenských zařízením, pokud to speciální vzdělávací potřeby žáků vyžadují,” doplnilo ministerstvo.
Očima asistenta
Něco jiného si myslí Maroš Šandor, absolvent střední pedagogická školy v oboru Pedagogika pro asistenty ve školství a sociálně právní VOŠ, obor Andragogika. Ten již 18 let pracuje jako romský asistent při základní škole na Mostecku. “Podle mého názoru je nový školský zákon pro asistenty pro děti se sociálním znevýhodněním zcela likvidační,” uvedl pro Romea.cz.
“Vrací nás to přibližně o 20 let zpět,” tvrdí dále. “Asistent těmto dětem pomáhal se integrovat a častokrát to byl on, kdo žáka přesvědčil nebo vedl k dalšímu studiu na střední škole či učilišti. Pokud chce škola asistenta, je třeba, aby na něj nejprve sehnala peníze, což není jednoduché. Myslím si, že by měl existovat jednotný systém rozdělování dotace na asistenta pedagoga a ne žádat z několika projektů či výzev. Financování asistentů je nedostatečné. Mnoho z nich má poloviční nebo třičtvrteční úvazek. To znamená pro asistenta, že si musí najít další práci, aby ufinancoval domácnost,” dodává Šandor.