Ministryně školství Valachová dnes v Brně před řediteli škol hájila inkluzivní novelu
Sjednocení podmínek a poskytnutí podpory všem školám a žákům, kteří ji potřebují, je podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) cílem takzvané inkluzní novely školského zákona. Ministryně dnes v Brně diskutovala s několika stovkami ředitelů z jižní Moravy a Vysočiny. Někteří naznačili obavy z dopadu změn, jež vstoupí v platnost v září 2016. Zmiňovali náročnost vzdělávání žáků se specifickými potřebami ve společných třídách s ostatními žáky.
Novela by měla zajistit různá podpůrná opatření ve všech školách, a to včetně jejich nárokového financování. Rodiče si budou moci vybrat, zda dítě ponechají ve speciální třídě, nebo pro něj zvolí vzdělávání v takzvaném hlavním proudu. Podle Valachové nehrozí, že v každé třídě bude pět nebo šest dětí, které potřebují zvláštní pozornost. Tolik jich prostě není, zdůraznila Valachová.
Společné vzdělávání již v Česku běžně existuje, novela má jen vyrovnat podmínky, aby rodiče nemuseli pro své děti komplikovaně hledat školu a patřičnou podporu dostali všude. Rušení takzvaných praktických škol se neplánuje. Z pohledu zákona jsou zahrnuty mezi běžné základní školy.
Podle náměstka ministryně Stanislava Štecha se v souvislosti s novelou často šíří "apokalyptické mýty" a po 1. září 2016 nenastane převratná změna. Inkluzivní vzdělávání je podle něj prospěšné pro společnost. "Kdyby v každé třídě bylo jedno dítě, které je na vozíku, které má nějakou další jinou potíž, speciální vzdělávací potřebu, prospěje to i všem ostatním. Česká společnost je – marná sláva – mentálně nastavena hlavně na zdravé, silné, úspěšné," řekl Štěch.
Někteří ředitelé dnes uváděli, že výuka třídy, ve které je několik žáků se specifickými potřebami, je náročnější a únavnější. "Když mám ve třídě čtyři těžké integrace, tak už opravdu počítám roky, kdy z té školy odejdu," řekla dnes zástupkyně jedné z malotřídních venkovských škol. Poukázala na hodiny příprav a doučování.
Valachová uvedla, že ministerstvo počítá s navýšením počtu asistentů pedagogů. Od 1. ledna mají školy dostat o půl miliardy korun více, dalších 28 milionů poslouží na kompenzační pomůcky. "V roce 2017 budeme potřebovat miliardu a půl navíc jenom na asistenty pedagogů," uvedla Valachová. Asistenty ale podle ní nelze přeceňovat. "Vždycky je největší váha, práce a odpovědnost na učiteli," řekla ministryně. Proto zdůraznila také nutnost oceňovat výkonné učitele.
Nové podmínky společného vzdělávání brzy upřesní vyhláška, která je těsně před dokončením. Rodiče by tak měli mít lepší představu ještě před lednovými a únorovými zápisy do prvních tříd.