Ministryně školství trvá na zrušení osnov pro lehce mentálně postižené děti
Ministryně školství Kateřina Valachová potvrdila agentuře ČTK, že na plánu zrušit redukované osnovy pro lehce mentálně postižené žáky, se nic nemění. Je to důležitý krok směrem k inkluzivnímu vzdělávání i k překonávání diskriminace romských žáků v českých školách.
Právě nadměrný počet romských dětí, které se podle redukovaných osnov, takzvané přílohy LMP učí na praktických (dříve zvláštních školách), je předmětem opakované kritiky Česka ze strany orgánů EU i neziskových organizací. Podíl romských dětí je v praktických školách přes 30%, zatímco jejich podíl v populaci je odhadován na méně než tři procenta.
Zrušení redukovaných osnov, podobně jako inkluze sama má ovšem nadále řadu odpůrců a kritiků. Asociace speciálních pedagogů, která dlouhodobě bojuje za zachování praktických škol, nedávno předala ministerstvu školství petici proti rušení osnov podle přílohy LMP se 70 tisíci podpisy.
Proti zavádění „unáhlené inkluze“ a proti rušení přílohy LMP se v otevřeném dopise ministryni Valachové postavilo i nedávno vzniklé Učitelské profesní sdružení. „Nechceme, aby byla zavedena plošná a netransparentní inkluze žáků na školy, které na to nejsou připraveny: chybí materiální podmínky, chybí odborná příprava učitelů. Hrozí likvidace fungujících speciálních škol, hrozí omezení možnosti rodičů svobodně zvolit nejvhodnější péči pro děti. Záměrně jsou ignorována rizika unáhlené inkluze a její devastující dopady na veřejné školy… Smysluplná inkluze vyžaduje jednak velké investice (odhadujeme desítky miliard), jednak její citlivé postupné zavádění. Je přehlížen názor jak rodičů, tak učitelů, kritika je ostrakizována,“ píše se v dopise.
Podle ministryně je ovšem zachování přílohy vyloučené: "Zrušení přílohy LMP figuruje ve všech našich závazcích, které jsme jako Česká republika formulovali. To musí být provedeno, je to záležitost, která je daná. Je mým úkolem to provést tak, aby se z hlediska terénu a vzdělávacích drah konkrétních dětí nestalo nic, co by je poškodilo," zdůraznila pro ČTK.
Ministerstvo školství nyní připravuje prováděcí vyhlášku, která má do praxe převést inkluzivní principy nedávno schválené novely školského zákona. Její dosavadní příprava ale narazila na tvrdou kritiku. Za další klíčový úkol pro úspěšné zavádění inkluze považují odborníci mimo jiné změnu financování základních škol.