Ministr školství k Mezinárodnímu dni Romů: Rozmanitost je obohacením. MŠMT školám rozeslalo vzdělávací materiál Síla romských příběhů

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) se i letos připojuje k oslavám Mezinárodního dne Romů, který si každoročně připomínáme 8. dubna. "Tento den je nejen oslavou bohaté historie, kultury a přínosu romské menšiny, ale i důležitou připomínkou nutnosti zajišťovat rovný přístup ke vzdělávání pro všechny děti," uvedli zástupci ministerstva.
Při této příležitosti ministerstvo připravilo tematický vzdělávací materiál s názvem „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé České republice. Publikace nabízí inspiraci, jak začlenit romskou literaturu a příběhy do výuky, rozvíjet čtenářskou gramotnost i interkulturní kompetence a podporovat pozitivní vnímání romské identity.
„Mezinárodní den Romů není jen slavnostním dnem, ale i výzvou k aktivitě. Vzdělávání má obrovskou moc – může bořit předsudky, budovat respekt a otevírat nové příležitosti. Proto je naším cílem podporovat školy, aby vnímaly rozmanitost jako obohacení, ne jako překážku,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.
Vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková doplnila, že ministerstvo chce pedagogy podpořit v tom, aby romské děti mohly ve škole zakoušet přijetí, úspěch a hrdost. Zdůraznila, že síla příběhů – a zejména těch romských – má potenciál měnit postoje i klima celé třídy.
Problematika rovného přístupu ke vzdělávání romských dětí zůstává v České republice stále aktuální. Ministerstvo proto prostřednictvím Národního pedagogického institutu realizuje projekt pilotující možné přístupy vedoucí k desegregaci.
“V rámci projektu dochází k systémové podpoře zřizovatelů a škol v deseti obcích a městských částech, kde se zaměřují na prevenci a potírání etnické segregace ve školství. Podobný projekt realizuje i Agentura pro sociální začleňování Ministerstva pro místní rozvoj, se kterou spolu s institutem úzce spolupracujeme,” přibližuje MŠMT.
V legislativním procesu jsou také připraveny návrhy změn školského zákona, které se týkají poradenských služeb, financování škol a podpůrných pedagogických pozic. Cílem těchto kroků je snižovat vzdělávací nerovnosti a vytvářet vstřícné a motivující prostředí pro každé dítě bez ohledu na jeho původ.
Ministerstvo zve pedagogy k využití připravených materiálů nejen v souvislosti s 8. dubnem, ale i v průběhu celého školního roku. Literární ukázky, výukové inspirace i konkrétní příběhy romských autorů mohou být přirozenou součástí běžné výuky a přispívat k tomu, aby každé dítě mohlo vnímat školu jako své místo.