Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Ministr školství se brání kritice Evropské komise, Amnesty International diskriminaci romských žáků potvrzuje

26. září 2014
Čtení na 3 minuty
Eduard Zeman, školský ombudsman, kterému nevadí zvláštní a praktické školy (Koláž: Romea.cz)

Nový

požadavek Evropské komise
(EK) ohledně vzdělávání romských dětí vzbudil
velký ohlas. Reagovalo na něj jak ministerstvo školství, tak některé nevládní
organizace, které se tímto problémem dlouhodobě zabývají. EK se obrátila na
Českou rpeubliku s žádostí o informace ohledně údajné diskriminace romských dětí
v českém vzdělávacím systému, spočívající především v nepřiměřeném zařazování
žáků do zvláštních a praktických škol. Praha by měla do dvou měsíců na žádost EK
odpovědět, ta potom rozhodně o dalším postupu. Řízení může skončit až u Soudního
dvora EU.

Ministr Chládek: děláme proinkluzivní opatření

Ministerstvo školství na svých webových stránkách odkazuje Evropskou komisi
na počínání minulé vlády.

Ve své tiskové zprávě
tvrdí, že současná vláda věnuje mimořádnou pozornost
zajištění rovného přístupu všech dětí, žáků a studentů ke vzdělávání. Evropská
komise vytýká České republice současnou právní úpravu z dílny bývalé vlády,
která umožňuje zařazování žáků do praktických škol. Současné vedení prý naopak
zavádí novelu školského zákona s výraznou podporou proinkluzivních kroků, z
nichž některé začnou platit už od příštího školního roku.".

„Okamžitě po svém nástupu na ministerstvo školství jsem inicioval založení
fondu na rozšíření kapacit veřejných mateřských škol tak, aby byly dostupné pro
všechny děti bez rozdílu. Zároveň přípravné třídy na základních školách budou
přístupné také pro všechny děti, nejen pro ty ze sociálně znevýhodněného
prostředí. Tyto kroky považuji za nejvíce proinkluzivní v rámci začlenění
romských dětí do běžného vzdělávacího proudu,“ řekl k tomu ministr školství
Marcel Chládek

„Čím dříve budou všechny děti zařazené do vzdělávacího proudu, tím lépe budou
připravené na přechod do povinné školní docházky. S tím souvisí i zavedení
povinného posledního roku předškolního vzdělávání, který považuji za mimořádně
proinkluzivní,“ dodal Chládek.

Podle Nadace Open Society Fund Praha je však potřeba zavést celou řadu
dalších opatření. "Doufáme, že rozhodnutí Evropské komise přesvědčí vládu, aby
ukončení diskriminace romských dětí dala vyšší prioritu," uvedl její ředitel
Robert Basch.

Praktické kroky inkluzi neodpovídají

Ministr nedávno jmenoval školským ombudsmanem Eduarda Zemana (někdejšího ministra školství), který nepovažuje fungování praktických škol a neoprávněné zařazování
romských dětí do nich za problém
. V rozhovoru pro Radiožurnál v této souvislosti
uvedl, že praktické školy považuje za českou specialitu a nevidí na nich nic
špatného. Zeman tvrdí, že Romové se v České republice mají lépe než v jiných
zemích.

Strana zelených navíc kritizuje vládní novelu školského zákona, jejímž cílem je "umisťovat do
praktických škol i žáky, kteří by byli schopní s pomocí absolvovat běžnou
základní školu a žáky z odlišného kulturního či sociálního prostředí." Ministerstvo tento výklad
odmítá.

Vzhledem k příliš vágní formulaci jednoho z paragrafů však i podle spolku EDUin a dalších odborníků hrozí, že se do praktických škol mohou
znovu dostávat děti bez mentálního postižení.

AI: Upírání práva na kvalitní vzdělání

Na tento problém dlouhodobě poukazuje Amnesty International. K problému se
nyní nově vyslovil šéf jejího bruselského úřadu Nicolas Beger i

ředitel AI v České republice Mark Martin
.

Oba ve shodě uvedli, že „Amnesty International už roky dokumentuje
systematické porušování práv romských dětí v přístupu ke vzdělávání v českých
školách. Umísťováním do praktických škol jim upírá právo na kvalitní vzdělání,
limituje jejich budoucí výběr zaměstnání a tím je drží v bludném kruhu opomíjení
a vyloučení. Přesto dosud vláda nedokázala přijmout efektivní opatření, které by
situaci řešilo a napravilo.“

Zahájené řízení pro porušení povinnosti (infringement proceedure) ze strany
Evropské komise je podle AI historicky významný krok. Jedná se o první případ,
kdy je takové řízení zahájeno za porušení antidiskriminační legislativy.

EK: Chybí rovný přístup

Evropská komise při různých příležitostech členské země vyzývá, aby zajistily
přístup romských dětí ke kvalitnímu vzdělání. Koncem loňského roku též členské
země unie ve svých doporučeních k romské integraci zdůraznily potřebu rovného
zacházení a ukončení segregace ve vzdělávání. Potřebu většího zapojování
sociálně znevýhodněných a romských dětí, především na nižších stupních škol,
zmiňují i letošní doporučení komise členským zemím.

"Diskriminace ve škole na základě etnického původu je vážná věc, kterou
evropské právo zakazuje," poznamenal mluvčí EK Joshua Salsby.

K většímu úsilí o zlepšení postavení Romů loni vyzvala také Rada Evropy, i
tehdy bylo připomenuto, že vážným problémem zůstává segregace romských dětí ve
školství. Už v roce 2007 došel Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku k
závěru, že ČR diskriminuje romské děti tím, že je nadměrně posílá do praktických
škol.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon