Lucie Fuková v reakci na výzvu Evropské komise: Je třeba zavést systémové změny vedoucí ke spravedlivějšímu přístupu ve vzdělávání
Vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková vnímá výzvu Evropské komise jako důležitý tlak na české instituce. Podle ní je nezbytné zavést systémové změny vedoucí ke spravedlivějšímu přístupu ve vzdělávání. Evropská komise ve čtvrtek vyzvala Českou republiku, aby přestala diskriminovat romské děti. Česká republika podle EK nedodržuje směrnici o rasové rovnosti, která striktně zakazuje diskriminaci na základě etnického původu v klíčových oblastech života, včetně vzdělávání.
„Segregace a nepřiměřené zařazování romských dětí do speciálních škol má dlouhodobé negativní dopady nejen na děti, ale i na celou společnost. Ekonomicky se to státu nevyplatí,“ zdůraznila Fuková.
Fuková uvedla, že spolupracuje s MŠMT na akčním plánu, který se zaměřuje na podporu škol, reformu poradenského systému a desegregaci. Společně vytvořili výzvu PRO-ROMA, která má zlepšit přístup romských dětí ke vzdělání a podpořit je při výběru škol. Kromě toho pracují na revizi rámcových vzdělávacích programů, které zahrnou témata romské historie, kultury a vzájemného soužití.
„Důležitým krokem bude také zvýšení povědomí o letos přijaté definici anticikanismu mezi učiteli i dětmi a její využití v praxi,“ dodala Fuková. Podle ní je zásadní, aby Česká republika nepřehlížela existující anticikanismus a segregaci, pokud chce budovat inkluzivní a spravedlivou společnost.
Brusel zaslal Česku výzvu k řešení nepřiměřeného a systémového umisťování romských žáků do oddělených škol pro děti se zdravotním postižením již před deseti lety. ČR sice podle komise ukončila režim zvláštních nebo praktických škol, romské děti jsou ale stále nadměrně zastoupeny v oddělených třídách nebo ve speciálních školách pro žáky s postiženími či poruchami vývoje. Evropská komise nyní Česku zaslala takzvanou dodatečnou formální výzvu. Praha má dva měsíce na to, aby odpověděla a vyřešila nedostatky, na něž EK upozornila.