Lucie Fuková k novým vzdělávacím programům: Je to historický krok, témata spojená s Romy míří do škol, poprvé byli Romové zapojeni do jejich příprav
Ministr školství Mikuláš Bek představil nové rámcové vzdělávací programy (RVP) pro základní a mateřské školy, které mají posílit propojení znalostí s dovednostmi a zaměřit se na snižování nerovností v českém vzdělávacím systému. Poprvé se na přípravě těchto programů významně podílely i instituce zaměřené na podporu romské menšiny. Vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková označila tento krok za historický průlom.
“Považuji za velký průlom, že se nám společně podařilo vstoupit do procesu přípravy rámcových vzdělávacích programů. Zajistili jsme, aby se i v této obecné části myslelo na témata spojená s Romy, s vzájemným soužitím majority a menšin na vyrovnávání přístupu ke vzdělávání a bourání sociálních bariér,” uvedla Fuková s tím, že se na přípravě nových RVP podílela nejen ona, ale i Výbor pro vzdělávání Romů Rady vlády pro záležitosti romské menšiny, Muzeum romské kultury, Oddělení romistiky z FF UK a další instituce.
“Je to výsledek dlouhé usilovné společné práce, na kterou jsem skutečně hrdá. Je to také velmi významný krok v boji proti anticikanismu,” dodala Fuková.
Nové vzdělávací programy, které ministerstvo školství připravovalo několik let, mají být povinné od roku 2027 pro první a šesté třídy základních škol, od roku 2031 pak pro všechny ročníky. Už od letošního září však mohou školy začít vyučovat podle revidovaného plánu dobrovolně. Novinářům nové RVP představil ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
Školy mají podle Beka velkou svobodu v tom, jak do značné míry obecné učební plány, které určuje stát, konkrétně promítnou do vyučování. Ministerstvo jim poskytne potřebnou podporu a podmínky, brzo představí modelové vzdělávací programy, uvedl.
Připravené změny mají podle Beka také snížit nerovnosti a bariéry v českém vzdělávacím systému. Součástí nového RVP je i povinná výuka angličtiny od první třídy a zavedení druhého cizího jazyka od sedmé třídy. Nově v nabídce druhého cizího jazyka nebude ruština, pouze němčina, španělština a francouzština.
Revize RVP přinese i testování v takzvaných uzlových bodech vzdělávání, které má vyhodnocovat výsledky vzdělávání. Základní gramotnosti budou nově ověřovány ve 3., 5. a 9. třídě. “Tím se zajistí, že stát, školy, žáci i rodiče budou mít přehled o dosahování očekávaných výstupů z učení, což dosud chybělo,” uvedl náměstek Jiří Nantl.
Lucie Fuková upozornila na důležitost další fáze příprav modelových školních vzdělávacích programů, které ukáží, jak začleňovat témata z romské historie a kultury do běžné výuky. „Důležité je nejen co učit, ale také jak. Jak reagovat na projevy dětí ve třídě a jak s nimi probírat aktuální společenské výzvy,“ doplnila Fuková.
Náměstek Jiří Nantl také uvedl, že bude potřeba změna přijímacího řízení na střední školy. V plánu je, aby nový systém přijímání na střední školy vstoupil v platnost současně s povinným zavedením revidovaných vzdělávacích programů v základních školách. Nutná k tomu bude legislativní úprava. Letos je cílem připravit koncepci této změny, která by měla reflektovat úpravy ve vzdělávání.
Každé čtyři roky by se pak podle zástupců ministerstva mělo kontrolovat, jestli obsah výuky ve školách odpovídá současným potřebám žáků, učitelů i společnosti. V případě potřeby by se měly dělat změny. První ověřovací období nových rámcových vzdělávacích programů skončí v roce 2026, kdy by měly být vyhlášeny případné úpravy. K tomu účelu vznikne také Národní kurikulární rada, která bude poradním orgánem ministerstva a ve které budou zástupci škol, odborníků a dalších organizací.
Na rozdíl od starších osnov z roku 2005 rámcové vzdělávací programy nevymezují konkrétní obsah učiva pro jednotlivé ročníky, ale spíše stanovují cíle pro různé úrovně vzdělání a dovednosti, které mají žáci na konci daného stupně zvládat. Nové RVP kladou důraz na praktické využití znalostí v běžném životě, rozvíjejí také čtenářskou, pisatelskou a matematickou gramotnost.