Kutnohorští gymnazisté oslavili svátek dětí romským festivalem
Romským festivalem oslavili dnešní den dětí studenti kutnohorského Gymnázia
Jiřího Ortena. Vedení školy se jim tímto způsobem pokusilo přiblížit mentalitu a
historii tohoto etnika, řekl ČTK učitel Jiří Posselt.
Téma oslavy se ukázalo být kontroverzním. Po jeho zveřejnění se totiž na
školních webových stránkách rozpoutala diskuse, v níž byly komentáře studentů k
romskému etniku poměrně negativní. "To nás překvapilo a zaujalo, protože na
gymnáziu jsme to příliš neočekávali," přiznal Posselt.
Domnívá se ale, že už kulturní vystoupení romských dětí názor mnohých
změnilo. "Každý vidí, že není možné ztotožňovat tyto spontánní, krásné, nadané
děti s někým, kdo jim doma odmontoval měděné okapy nebo na ně bafnul v nočním
městě z auta," poznamenal.
Jeho slova potvrdili i někteří studenti. "Reakce byly zpočátku negativní.
Vystoupení je ale dobré," řekla ČTK Andrea Bubníková. "Muzika se mi líbí, dá se
poslouchat," dodala Klára Hegerová. "Je to lepší než se učit," tvrdili svorně
Tomáš, Petr a Marko. Kulturní program byl ale podle nich vesměs zajímavý,
všichni tři se také přihlásili na minikurz romštiny, který byl součástí oslavy.
V zaplněné aule nenechalo vystoupení romských hudebních skupin a dětských
tanečních souborů v klidu snad nikoho. Diváci tleskali a podupávali si do rytmu,
stojící se pohupovali v bocích, někteří zkusili i taneční kreace.
Do varu je dostaly malé tanečnice v pestrých sukních, v bocích ovázaných
šátky zdobenými blyštivými plíšky, ve vlasech čelenky a barevné květiny. Nebo
malí tanečníci v bílých košilích. Jejich vábení neodolali ani dva studenti a
před zraky spolužáků se začali od malých Romů učit taneční variace.
Tematické oslavy dne dětí mají ve škole tříletou tradici. Na první festival
přizvali náboženské hnutí Hare Kršna. "Byl to dost odvážný krok, toto
kontroverzní téma vzbudilo zájem studentů i veřejnosti," vzpomněl Posselt. Škola
si za to ale vysloužila kritiku křesťanských církví, další rok je proto přizvala
ke spolupráci.
Dnešní festival měl dvě části. Po kulturním vystoupení následoval tříhodinový
blok naučného programu. V něm například studenty lektoři z Muzea romské kultury
seznámili s historií, kulturou a řemesly Romů. Hovořilo se také o zkušenostech s
adopcí romských dětí, žáci se mohli naučit romské písně, zúčastnit se minikurzu
romštiny nebo si prohlédnout výstavu výtvarných prací romských dětí.