Kopicová vyzvala pedagogy, aby romské děti zařazovali do normálních škol
Do praktických základních škol by měly být zařazeny jen ty děti, které mají
skutečně lehké mentální postižení, apeluje ministryně školství Miroslava
Kopicová na pedagogy v osobním dopise, který rozeslala u příležitosti zápisu do
prvních tříd. Z loňských průzkumů totiž vyplývá, že více než 26 procent romských
dětí absolvuje povinnou školní docházku ve školách zřízených pro žáky a žákyně s
lehkým mentálním postižením a podle vzdělávacího programu upraveného pro lehce
mentálně postižené. Server Romea.cz zveřejňuje dopis v plném znění.
Vážené kolegyně,
Vážení kolegové,
blíží se začátek zápisů do základních škol, doba, kdy se děti připravují na
vstup do základního vzdělávání. Všichni se jistě snažíme, aby to byl začátek
nové etapy jejich života, na kterou se těší a jsou na ni dobře připraveni.
Připravit nového prvňáčka na vstup do školy je úkol, který realizují obvykle
společně rodiče a širší rodina, mateřská škola i základní škola, do které tyto
děti přicházejí. Věřím, že díky Vám, učitelkám a učitelům, asistentům a všem
pracovníkům škol budou zápisy do základní školy příjemným zážitkem pro děti i
jejich rodiče.
Základní vzdělání a dobrá předškolní příprava jsou stavebními kameny životní
dráhy každého z nás. Na tom, v jakém rozsahu a jak kvalitně je absolvujeme,
obvykle záleží naše budoucí profesní dráha a je tím ovlivněno i naše osobní
směřování. Je základním právem jednotlivce a zájmem celé společnosti, aby se
každému dostalo vzdělání, na které dosáhne a úkolem vzdělávacího systému je mu v
tom maximálně pomoci.
Při této příležitosti bych Vás ráda seznámila s některými skutečnostmi, které
se týkají dětí, budoucích žákyň a žáků, jež pocházejí ze sociálního prostředí,
které je ve vztahu ke vzdělávání znevýhodňuje. Často jsou to děti žijící v
lokalitách sociálně vyloučených či sociálním vyloučením ohrožených. Velmi často
se jedná o děti romské. Takových lokalit je v České republice více než 300. Děti
a mladí lidé zde obvykle mají obtížnější startovací podmínky při nástupu do
škol, zejména pokud neabsolvovali kvalitní předškolní přípravu.
Z průzkumů realizovaných v uplynulém roce jednoznačně vyplývá, že více než 26
% romských žáků realizuje svou povinnou školní docházku ve školách zřízených pro
žáky a žákyně s lehkým mentálním postižením a podle vzdělávacího programu
upraveného pro lehce mentálně postižené. Jistě se shodneme, že je velmi
nepravděpodobné, že by počet dětí romského původu s mentálním postižením byl tak
vysoký.
Program pro lehce mentálně postižené má samozřejmě své oprávnění při
vzdělávání žáků s tímto postižením. Pokud jsou ovšem podle něj vzdělávány děti,
jejichž hendikepem není mentální postižení, ale znevýhodnění dané prostředím,
jde o chybu systému, za kterou platí děti i celá společnost.
Při příležitosti zahájení zápisů do základních škol Vás proto vyzývám, abyste
důsledně sledovali, zda jsou do základní školy praktické zařazovány pouze děti
se skutečným lehkým mentálním postižením, a žádám Vás, abyste hledali cesty, jak
i tyto děti přednostně vzdělávat v hlavním vzdělávacím proudu.
Přeji Vám úspěšný školní rok a děkuji Vám všem za péči a profesionalitu, se
kterou ke vzdělávání svých žáků přistupujete.
KAM DÁL?
Reakce MŠMT na zprávu Amnesty International o vzdělávání Romů v českých školách
Amnesty International vyzývá české úřady: už žádné další dítě s nedostatečným
vzděláním