Konec front na Úřadu práce? Od nového roku mohou žadatelé o práci a podporu v nezaměstnanosti vyřídit vše online
Nově mají všichni uchazeči o zaměstnání možnost podat žádost o zprostředkování práce a podporu v nezaměstnanosti online. Tato zásadní změna od 1. ledna 2025 umožňuje klientům vyhnout se zdlouhavým frontám na pobočkách úřadu práce, které jsou na počátku roku obvyklé. Online systém MPSV Jenda má přinést lidem rychlejší a pohodlnější vyřízení žádostí přímo z domova nebo odkudkoliv, kde mají přístup k internetu.
„Za zásadní výhodu nového online systému rozhodně považujeme možnost podat žádost v jakémkoliv čase nezávisle na otevírací době úřadu. To znamená, že klienti mohou podávat žádosti během víkendů i státních svátků v jakoukoliv hodinu a mají jistotu, že žádost bude přijata,“ řekl pro zpravodajský server Romea.cz František Bikár z tiskového oddělení úřadu práce.
Své záležitosti ohledně zprostředkování zaměstnání nebo podání žádosti o podporu v nezaměstnanosti lze vyřídit opravdu kdykoliv a odkudkoli. Přihlášení do Jendy probíhá přes Identitu občana, například eObčankou či bankovní identitou, čímž se ověří Vaše totožnost.
Podle informací z portálu Ministerstva práce a sociálních věcí a Úřadu práce ČR je systém Jenda propojen s ostatními státními databázemi, takže většinu potřebných údajů získá automaticky a pokud je třeba doložit nějaké dokumenty, stačí je vyfotit telefonem a nahrát do systému – skenování už není nutné.
“Pokud by přece jen něco chybělo, dostanete upozornění e-mailem a není nutné čekat na dopis, který celý proces schválení žádosti prodlužoval,” dodal Bikár.
Klienti, kteří přístup k internetu nemají, nebo si z různých důvodů nemohou online žádost vyplnit sami, mohou nadále navštívit pobočku úřadu práce osobně. Kontaktní pracovník úřadu práce pomůže klientům s vyplněním online žádosti a případně poskytne navazující poradenství.
Se zavedením nového systému na začátku roku bude také prodloužena pracovní doba na pobočkách úřadu práce a zvýší se počet zaměstnanců pomáhajících při vyřizování žádostí.
Kromě snížení náporu klientů na pobočkách si úřad práce od přechodu do online prostoru slibuje také méně papírování, zrychlení vyřízení žádostí, méně stresu mezi klienty a kontaktními pracovníky a více času na individuální poradenství.